Bedrijven hebben moeite met strijd om talent

19-02-2019 (10:40) - Economisch

Maar liefst 37 procent van de Nederlandse bedrijven verliest de strijd om talent. Dit blijkt uit onderzoek van Talmark en Mediatic onder 1.021 HR-verantwoordelijken. Van de ondervraagden zegt zestig procent het lastig te vinden om met de juiste kandidaten in contact te komen. 


Wanneer ze wel de juiste kandidaten over de vloer krijgen,
heeft ruim een kwart van hen moeite om aan de eisen van sollicitanten te voldoen. 'Zowel de primaire als de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn van grote invloed op de keuze van werkzoekenden', zegt Ricardo Risamasu, partner bij employer branding-bureau Talmark.


54 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun organisatie bereid is veel extra’s te bieden om talent aan zich te binden, maar ruim een kwart (27 procent) zegt dat ze eigenlijk niet meer kunnen voldoen aan de eisen die sollicitanten op het moment stellen. 'In sommige branches is het tegenwoordig geen uitzondering meer om onbeperkt vrije dagen te krijgen, of als starter een auto van de zaak te rijden terwijl je fulltime op kantoor zit.'


geen duidelijke boodschap

Vooral in het westen van het land zouden organisaties moeite hebben om talenten aan te trekken. 64 procent van de HR-experts geeft aan niet de juiste sollicitanten aan te trekken. In het oosten hebben ze er met 57 procent iets minder moeite mee, toch blijft het een issue. 


Een van de redenen zou zijn dat een kwart van de organisaties geen duidelijke boodschap heeft. Dennis Mensink, oprichter en directeur van contentmarketingbureau Mediatic: 'Dit is een groot probleem. Je verliest de strijd als je als organisatie zegt bij jezelf te blijven, maar niet weet waar je zelf voor staat. Bepaal je eigen identiteit, treedt daarmee naar buiten en bepaal daarmee wat jij sollicitanten kunt en wilt bieden.' 


Bekijk hier alle onderzoeksresultaten. 


Bureaus

Media

Marketing