Black Friday verkopen stijgen met 23% in vergelijking met 2020

Black Friday verkopen stijgen met 23% in vergelijking met 2020

28-11-2021 (18:53) - Economisch

Er werd weken gespeculeerd of Nederlanders dit jaar nog wel zitten te wachten op Black Friday, de uit Amerika overgewaaide koopjesdag. Op basis van data van Klarna tijdens Black Friday, is het antwoord duidelijk. Nederlanders zijn ook in 2021 weer massaal op Black Friday deals gedoken. De verkopen waren op vrijdag 23% hoger dan een jaar geleden.

Alleen al tijdens het eerste uur van Black Friday was  er een groei van 780% was ten opzichte van een gemiddelde shopping dag. Ook in de dagen voor Black Friday, de zogenaamde Black Week, was er een duidelijke stijging in de online bestedingen. De verkopen namen van maandag tot en met donderdag met 48% toe. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders vooral online hun Black Friday aankopen doen en daarbij heel gericht te werk gaan: 54% van de Nederlandse online shoppers weet precies wat hij tijdens Black Friday wil kopen en 63% werkt met een vast shopping budget.
 

Millennials kopen meest

Klarna werkt samen met meer dan 38.000 Nederlandse webshops en kan op basis van alle transacties dus een goed beeld geven van de populariteit van Black Friday. De Black Friday cijfers van Klarna in Nederland op een rij:

Stijging online bestedingen Black Friday ten opzichte van 2020: 23%

Toename eerste uur Black Friday (0.00 tot 01.00 uur) ten opzichte van het eerste uur van een gemiddelde winkeldag: 780%

De piek in Black Friday verkopen was op vrijdagavond om 21:00 uur. Op dat tijdstip waren de verkopen 483% hoger dan op een normale vrijdagavond

Toename Black Week ten opzichte van 2020 (maandag t/m donderdag): 48%

De populairste shopping categorieën in Nederland zijn dit jaar elektronica, sieraden en accessoires en sport & hobby.

De leeftijdsgroep die de meeste Black Friday aankopen gedaan heeft - 48% - is de groep 25-40 jaar (Millennials)

GenZ heeft 24% van de Black Friday aankopen gedaan. Hiermee zijn ze de groep die de grootste stijging in aankopen laat zien ten opzichte van een gemiddelde shopping dag. Dit is niet verrassend aangezien uit Klarna onderzoek* blijkt dat deze groep hun Black Friday aankopen het meest vooruit plannen: 67% van GenZ had een duidelijk idee wat ze op Black Friday wilden kopen en 64% heeft bewust gewacht tot Black Friday met het kopen van items van hun wishlist.


Noord-Holland koploper

Black Friday is het grootste in Noord-Holland, Flevoland en Zuid-Holland. Als we kijken naar de Black Friday aankopen ten opzichte van een gemiddelde dag, dan zijn mensen uit Noord-Holland ook de meest fanatieke Black Friday shoppers. Daar wordt 17% meer dan het landelijke gemiddelde gekocht. Gevolgd door Utrecht (+9%) en Noord-Holland (+8%). Een kaart met meer regionale uitsplitsingen is te vinden aan het einde van Klarna’s Black Friday en Cyber Monday Insight Rapport.


Liever online dan offline

Naast een analyse van eigen data, heeft Klarna ook een groot internationaal onderzoek* gedaan naar het consumentengedrag in de weken voor en na Black Friday. Hierin wordt bevestigd dat Nederlanders tijdens de Black Friday periode liever online shoppen dan offline. Daarbij zijn de meest populaire categorieën volgens het onderzoek: Kleding & Schoenen, Beautyproducten en Elektronica. Met name Kleding & Schoenen en Elektronica worden door Nederlandse shoppers wel het liefste eerst in fysieke winkels bekeken voor deze online worden gekocht
 

Online minder impuls aankopen

Er wordt vaak gesuggereerd dat mensen tijdens Black Friday veel impulsaankopen doen, vooral online. Uit het onderzoek blijkt echter het tegendeel: 54% van de Nederlandse online shoppers weet precies wat zij tijdens Black Friday willen kopen versus 26% van de shoppers in fysieke winkels. Online shoppers wachten opvallend vaker (53%) met het kopen van een duur product tot het Black Friday is (en ze het kunnen kopen met korting) dan shoppers bij fysieke winkels (26%). Waar online shoppers zich ook bewuster van zijn, is hun budget: 63% van de online shoppers stelt een shopping budget vast voor zichzelf. Voor shoppers in fysieke winkels is dit 47%.

RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Marketing pagina

Marketing