Boekmanstichting en Atlas voor gemeenten presenteren Regionale Cultuurindex

13-12-2018 (10:11) - Economisch

De Boekmanstichting en Atlas voor gemeenten presenteren op vrijdag 14 december de Regionale Cultuurindex: het eerste instrument dat een gedetailleerd, cijfermatig inzicht in de culturele sector op regionaal niveau mogelijk maakt. Bijna 100 indicatoren tonen hoe het culturele aanbod, de culturele deelname en bijhorende geldstromen over de twaalf Nederlandse provincies verdeeld zijn. Daarmee vormt de Regionale Cultuurindex een belangrijk instrument voor nationaal en regionaal cultuurbeleid.


De Regionale Cultuurindex is onderverdeeld in drie pijlers – Capaciteit, Participatie en Geldstromen – en bestrijkt vijf deelgebieden van de cultuursector: Podiumkunsten, Beeldende kunst, Letteren, Erfgoed en Film. Alle waarden zijn per inwoner gepresenteerd, zodat provincies goed met elkaar vergeleken kunnen worden. Bovendien zijn binnen alle pijlers dezelfde eenheden gebruikt, waardoor verschillende culturele uitingen gemakkelijk met elkaar in verband kunnen worden gebracht. Met de Regionale Cultuurindex is de grote diversiteit aan data over de culturele sector voor het eerst op provinciaal niveau ontsloten en onderling vergelijkbaar gemaakt.


verrassende inzichten

De Regionale Cultuurindex brengt waardevolle en soms ook verrassende inzichten voort. Zo blijkt Flevoland weliswaar de minste bibliotheken van Nederland te bezitten, maar zijn hier wél de meeste inwoners lid van een bibliotheek. En waar het grootste culturele aanbod per inwoner in Friesland is te vinden, zijn het met afstand de bewoners van Noord-Holland die – met bijna 400 uur per inwoner per jaar – het meest in cultuur participeren.


nuttig instrument

De rijkdom en diversiteit aan cijfers en de mogelijkheid om deze te combineren, maken de Regionale Cultuurindex tot een nuttig instrument voor beleidsmakers, journalisten, onderzoekers en andere geïnteresseerden. De index vormt een basis voor een door feiten gedreven cultureel debat, en biedt veel aanknopingspunten voor verder onderzoek. Hiermee kunnen de kwantitatieve data in de Regionale Cultuurindex worden aangevuld met meer kwalitatieve analyses en gedetailleerde kennis van de lokale culturele infrastructuur. 


Bekijk de volledige cultuurindex hier.


Bureaus

Media

Marketing