Bol.com blijft in eerste kwartaal favoriete marketplace Nederlanders

25-05-2020 (10:59) - Economisch

De lancering van Amazon in Nederland heeft voorlopig geen grote veranderingen teweeg gebracht in de marketplace voorkeuren van de consument. Bol.com blijft veruit favoriet in het eerste kwartaal van dit jaar. Dat blijkt uit de nieuwste MarketPlace Monitor van marketplace specialist Maze-One in samenwerking met Marketing Research & Analytics Bureau MeMo2.
 
Maze-One en MeMo2 doen continu onderzoek naar de bekendheid en populariteit van de vijf ecommerce marketplaces AliExpress, Amazon, bol.com, Coolblue en Wish.
 
Bol.com is voor Nederlanders veruit het meest aansprekend, op grote afstand gevolgd door de andere vier. De naamsbekendheid en het vertrouwen dat een besteld pakketje aankomt spelen een grote rol bij de populariteit van bol.com.
 

Jonge doelgroep

De komst van Amazon naar Nederland heeft nog weinig effect. Het e-commerce platform spreekt van de vijf marketplaces nog altijd het minst aan bij de Nederlander. Wel moet daarbij aangetekend worden dat Amazon NL hier pas laat in het eerste kwartaal – op 10 maart - officieel van start ging.
Daarnaast is Amazon inmiddels Wish gepasseerd als het gaat om favoriete partij om bij te bestellen. Amazon weet vooral in de jonge doelgroep beter te scoren.
 

AliExpress het goedkoopst

AliExpress biedt volgens de Nederlandse consument de laagste prijs voor haar producten. Amazon werd vorig jaar nog gezien als duurste marketplace. Inmiddels ziet de consument Bol.com en Amazon als even duur en wordt Coolblue als duurste gepercipieerd.
 

Segmenten

Bol.com laat in verschillende segmenten zijn dominante positie zien. De Nederlandse marketplace staat vrijwel in elke categorie stevig bovenaan. Alleen in het kledingdomein zijn AliExpress en Wish dominante spelers.
 
Tim van der Bilt, managing director Maze-One: “Het effect van de lancering van Amazon.nl is nog niet goed zichtbaar in het eerste kwartaal. Amazon kennende zal dit de komende maanden steeds meer veranderen, dat hebben we ook in de markten om ons heen gezien. Langzaam maar zeker zal de advertising voor Amazon.nl opgeschroefd worden en zullen de prijzen naar verwachting steeds meer dalen.” 

Bureaus

Media

Marketing