BrightPensioen: er ligt 1,2 miljard belastingvoordeel voor zzp’ers klaar

10-12-2018 (09:29) - Economisch

BrightPensioen start vandaag met een campagne waarvan het vindt dat het eigenlijk een campagne had moeten zijn van de overheid. Doel is om zzp’ers die nog niets doen aan hun pensioen een stevig zetje te geven om daar in deze laatste maand van 2018 mee te beginnen.


Veel zzp’ers weten niet dat het bedrag dat ze in hun pensioenpotje stoppen een belastingvoordeel oplevert. BrightPensioen wijst ze daar met radiospotjes en een online campagne op en heeft berekend dat er in deze maand december in totaal 1,2 miljard euro belastingvoordeel voor de zzp’ers klaarligt. 


Uit een onderzoek van Motivaction in opdracht van stichting ZZP Nederland en PZO (Platform Zelfstandige Ondernemers) dat vorige week is gepubliceerd, blijkt dat een groot deel van de zzp’ers niet fiscaal vriendelijk vermogen opbouwt voor hun oudedag. De helft van de zelfstandigen die iets opbouwen, doet dit op een spaarrekening in box III. De meerderheid van de zzp’ers is niet bekend met de mogelijkheid van fiscaal vriendelijk opbouwen. En daarmee lopen zzp’ers een flink fiscaal voordeel mis.


Onbegrijpelijk

Sjaak Zonneveld, directeur BrightPensioen: “Dat zzp’ers zo weinig doen aan hun pensioen wordt gezien als groot probleem. Ook in politiek Den Haag. Voor zzp’ers die al wel gestart zijn met de opbouw van een eigen pensioenpotje, is het belastingvoordeel dé trigger. We horen dit van bijna al onze deelnemers. Maar we weten ook dat de meest zzp’ers die geen pensioen opbouwen geen idee hebben dat ze een belastingvoordeel mislopen. Ik schrik daar nog van. Ook hoogopgeleide zzp’ers zie ik vaak verbaasd kijken als we dit aan ze vertellen op een voorlichtingsevent. Een campagne door de overheid, die de fiscale voordelen van pensioensparen voor zzp'ers onder de aandacht brengt, zou zeker effectief zijn om dit probleem aan te pakken. Onbegrijpelijk dat ze dat niet doen. Ik roep de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Wouter Koolmees op om volgend jaar zo’n campagne te voeren. En de Tweede Kamer om er bij de minister op aan te dringen dit relatief eenvoudige instrument in te zetten. Wij doen het dit jaar nog even voor hem.”


Onderbouwing 1,2 miljard

We hebben berekeningen gemaakt op basis van zowel het gemiddeld inkomen, als het mediaan inkomen van de zzp’ er. Het gemiddelde van die beide berekeningen komt uit op 1,2 miljard (zie onderbouwing). Sjaak Zonneveld: “Die 1,2 miljard zit binnen de marges uit onze berekeningen. Het kan in werkelijkheid iets hoger en iets lager zijn. Wellicht is de enorme hoogte van dit bedrag de reden dat de overheid hier geen campagne op voert. Als alle zzp’ers dit belastingvoordeel ‘op komen halen’ dan kost dat de schatkist veel geld.”

Twee van de drie zzp’ers weet niet wat fiscale jaarruimte is

BrightPensioen liet vorig jaar door onderzoeksbureau GfK onderzoeken wat zzp’ers weten over jaarruimte. Bijna twee derde (63%) van de zzp’ers weet niet wat fiscale jaarruimte is. En van degenen die wél wisten wat het is, schatte meer dan 90 procent dit voordeel te laag in.


Fiscaal vriendelijk 

Als zzp’er moet je voor een groot deel zelf zorgen voor je pensioen. Hoeveel je fiscaal vriendelijk in een jaar opzij mag zetten wordt bepaald door de jaarruimte. Zzp’ers hebben nog maar enkele weken om de jaarruimte voor 2018 te benutten en zo een flink belastingvoordeel te behalen. Daarnaast mag je de niet-gebruikte jaarruimtes van de afgelopen zeven jaar alsnog ‘inhalen’. Dat heet reserveringsruimte. Er zijn handige tools waarmee je zelf kunt berekenen wat je jaarruimte en je reserveringsruimte is.

 

Bureaus

Media

Marketing