Cake krijgt kapitaalinjectie van 4,6 miljoen

13-01-2022 (15:37) - Economisch

Geruggesteund door de kapitaalinjectie schrijft de Belgische startup Cake het recept voor de toekomst: de onafhankelijke banking app Cake verdwijnt vanaf februari 2022 en maakt plaats voor Europese expansie met diensten gericht op retailers en merken (via Cake for Business) en banken (via Cake for Banks).

Cake for Business staat in België al stevig op de rails. Het marketingplatform waarmee retailers en merken op een gerichte manier cashback-kortingen kunnen aanbieden aan groepen van consumenten, gebaseerd op hun historisch aankoopgedrag, draait op volle toeren. Er zijn intussen al meer dan 100 commerciële partners waaronder Schoenen Torfs, JBC, Veritas, Deliveroo en Lukoil. Belgische consumenten hebben via het Cake platform al meer dan 800.000 euro aan geautomatiseerde cashbacks verdiend, waarvan 125.000 euro in december 2021.
 

Marktinzichten

Naast deze mogelijkheid om cashback-kortingen aan te bieden aan consumenten, levert Cake ook marktinzichten aan merken en bedrijven op basis van de geanonimiseerde verwerking van het aankoopgedrag van consumenten.
 

Cake voor banken

Sinds zijn lancering begin 2020, vlak voor de coronacrisis, is Cake zichzelf blijven heruitvinden. De uitdagingen die gepaard gingen met de implementatie van de PSD2 regelgeving werden opgevangen door een rechtstreekse implementatie van de Cake cashbacks in bestaande banking apps. Dit leidde begin vorig jaar tot de lancering van Cake for Banks.
 
Hiermee biedt Cake aan Europese banken plug and play oplossingen om hun cashback-module binnen een bestek van enkele weken te integreren in hun eigen banking apps. Dit stelt banken in staat om een extra service te bieden aan hun klanten, zich te onderscheiden van de concurrentie en een nieuwe inkomstenstroom bovenop hun bestaande business model te genereren door een commissie te nemen op elke cashback. Cake zorgt hierbij voor het aanbod aan cashbacks en de administratieve afhandeling ervan met de commerciële partners.
 

Product-market-fit

Davy Kestens, CEO van Cake: "Als start-up zijn wij continu op zoek naar de juiste product-market-fit. We hebben vanaf het begin gekozen voor een flexibele aanpak die veel voeling houdt met de markt. De succesvolle lancering bij Argenta heeft bevestigd dat onze Cake for Banks oplossingen tegemoet komen aan een grote vraag vanuit de markt. Zowel van banken, bankklanten als de commerciële partners."
 

Europese Expansie

Nu Cake als Belgische startup tot een schaalbaar business model is gekomen, zowel naar banken als naar bedrijven, worden ze door Truffle Capital ondersteund om dit model verder uit te rollen binnen Europa. Deze Franse fintech-VC leidt, ondersteund door investeerders van het eerste uur waaronder Seeder Fund, Sambrinvest en Freshmen, een nieuwe kapitaalronde van 4,6 miljoen euro.
 

Bureaus

Media

Marketing