Data-analyse toont aan: online heeft niemand het meer over een ‘griepje’

01-04-2020 (14:36) - Economisch

Open data-analyse van datagedreven PR-bureau Hibou heeft uitgewezen dat de groep die eerder de ernst van het corona-virus nog in twijfel trok inmiddels zwijgt. Hibou analyseerde ruim 4400 berichten die online zijn verschenen voor, na en tijdens de persconferentie van Mark Rutte en minister Hugo de Jonge De ernst van het virus lijkt nu goed doorgedrongen te zijn; een week geleden was er nog openlijk twijfel.
 
Direct na de uitzending was het online erg druk. Nederland zat in de startblokken om te reageren op het verhaal van Rutte en De Jonge. Ruim 4400 berichten werden online gezet in de uren na de persconferentie tot twaalf uur ‘s nachts. Opmerkelijk is dat niemand online heeft gesproken over de ernst van het coronavirus of bij de verlening van de maatregelen. Aniek Schmal, manager data en research bij Hibou, wijst op het verschil in online sentiment: “Na het persmoment van vorige week waren er veel mensen actief die online het coronavirus bagatelliseerden. Het is mogelijk dat veel mensen in emotie hebben gereageerd op de ernst van het coronavirus.”
 

Persconferentie positief ontvangen

De persconferentie van dinsdag 31 maart is in het algemeen positiever ontvangen. Ten opzichte van de persconferentie van een week geleden op 23 maart is er een duidelijk verschil in de perceptie van kijkers; Nederlanders zijn positiever gestemd dan vorige week. Was vorige week slechts 44 procent van de berichten als positief te kwalificeren, nu was dat 61 procent. “Veel mensen vonden de persconferentie bovendien ook duidelijker en minder verwarrend”, vult Aniek Schmal aan. “Online was er daardoor weinig tot geen twijfel over de noodzakelijkheid van de maatregelen en wat deze voor gevolgen hebben voor mensen.”
 

Onnozele vragen journalisten; NOS kapt te vroeg af

Negatieve berichten waren vooral gericht op de rol van de pers. Vragen over het hervatten van de Eredivisie en het voortijdig afbreken van de uitzending door de NOS en RTL4 konden rekenen op veel kritiek. Andersom was er ook ruimte voor humor. Zo was er veel te doen om de actie van minister De Jonge die zich omdraaide om het inmiddels befaamde ‘hamster’-gebaar van de tolk te mogen zien. De nieuwe achtergrond die opgesteld stond achter de sprekers bood ook ruimte voor hilariteit; in sommige frames was alleen de zin ‘samen krijgen we corona’ te zien. Aniek Schmal: “De ernst van het coronavirus is goed doorgedrongen en Nederland lijkt zich ook te vereenzelvigen met de situatie. Iedereen weet beter waar die aan toe is en dan ontstaat er ook meer ruimte voor een grapje.”
 
 

Bureaus

Media

Marketing