Drie procent groei TV-reclamemarkt eerste helft 2018

07-08-2018 (09:38) - Economisch

In de eerste helft van 2018 is de TV-reclamemarkt volgens een nieuwe definitie uitgekomen op € 392 miljoen. Dat is een stijging van drie procent in vergelijking met de eerste helft van 2017. De spotmarkt voor TV en online video is uitgekomen op € 350 miljoen, een groei van vier procent. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten uit het TV halfjaarrapport dat vandaag is gepubliceerd door Screenforce


Vanaf 2018 worden de bestedingscijfers na aftrek van bureaucommissie gerapporteerd. Het is noodzakelijk geworden om over te stappen naar een nieuwe definitie van reclamebestedingen omdat de Screenforce broadcasters in toenemende mate actief zijn in de online markt. Meer bestedingen worden via hun online platforms gerealiseerd en hier wordt bureaucommissie niet uitgekeerd. Ook het stopzetten van de bureaucommissie door Ster maakt deze wijziging nodig.

 

retail grootst

Net als in de afgelopen twee jaar was Retail ook in de eerste helft van 2018 de grootste adverteerders-branche. De Retailbranche zag haar bruto bestedingen op TV met 1,4% groeien naar € 379 miljoen. Deze branche was niet de sterkste groeier, dat  is de branche Voedings- en Genotmiddelen met een groei van maar liefst 5,8% naar € 355 miljoen. Unilever was de grootste bron voor deze stijging. Met een groei van 31% komt Unilever op een investering van € 64,8 miljoen in de eerste helft van 2018.

 

minder tv

Volgens het onderzoek keken consumenten in Nederland in de eerste helft van 2018 gemiddeld 174 minuten per dag TV via het TV-toestel. Dit is een daling van 6 minuten, oftewel 3%, ten opzichte van de eerste helft van 2017. Deze daling wordt volledig verklaard door het feit dat we minder live (lineair) TV-kijken. In de eerste helft van 2018 zijn we opnieuw meer uitgesteld gaan kijken via het TV-toestel, in totaal 16 minuten, goed voor 9% van de totale kijktijd. 


Binnen de 174 minuten Kijktijd vallen ook de 17 minuten die per dag aan het kijken van andere content via aangesloten apparaten wordt besteed. Uit analyses van SKO blijkt dat er nog eens 15 minuten per dag gekeken wordt naar content via andere aangesloten apparaten, die niet in de standaard kijktijd zit. Opgeteld kijken we 32 minuten per dag naar andere content dan die van de TV-zenders. Het grootste deel van deze tijd gaat naar OTT-platforms als Netflix en Videoland en naar online platforms als YouTube.

 

 

 


Bureaus

Media

Marketing