Driekwart Nederlanders: duurzaamheid heeft invloed op aankoopbeslissing

29-04-2019 (11:52) - Economisch

Ruim driekwart (77%) van de Nederlanders geeft aan dat duurzaamheid van invloed is op de aankoopbeslissing bij het kopen van een product of dienst. Dit blijkt uit de Sustainable Brand Index 2019, het grootste Europese merkenonderzoek op het gebied van duurzaamheid en merkontwikkeling, waaraan 6.000 Nederlanders deelnamen.


Creative impact agency Branding A Better World was bij de bekendmaking van de Sustainable Brand Index 2019 en deed verslag. In de video komen presentator Harm Edens, sustainable manager Alberic Pater van Ikea en Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely aan het woord over wat duurzame merken voor hen betekenen.


Elif Algu
, creatief merkstrateeg en oprichter van Branding A Better World: “We zien dat duurzaamheid steeds meer de norm begint te worden. Consumenten voegen daarom ook steeds vaker de daad bij het woord door te kiezen voor merken met een duurzame inslag. Wil je als organisatie relevant blijven en je doelgroep blijven aanspreken, dan zul je jouw maatschappelijke rol moeten pakken en je inzetten voor iets wat werkelijk van betekenis is. Daar worden je organisatie, je doelgroep en de wereld beter van. Win-win-win.”


Meer dan beloftes

In deze video interviewde Branding A Better World een aantal aanwezigen op de presentatie van de Sustainable Brand Index. Zo is Jeff Furman, oprichter van Ben & Jerry’s, aan het woord over waarom daden belangrijker zijn dan woorden, ook bij organisaties: “Communicatie gaat over wat we doen in plaats van wat we zeggen. Het is meer dan onze beloftes of het inzetten van een marketing-afdeling.” Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely ziet hun rol als aanvoerder van de ranking 2019 vooral als voortrekker en inspirator: “We hopen dat we andere mensen mogen blijven inspireren om hun verantwoordelijkheid te nemen”. Algu: “Organisaties hebben de kracht en macht om echte verandering teweeg te brengen in de wereld. De opkomst van purpose driven marketing en social impact gedreven campagnes laat zien dat organisaties meer dan ooit impact willen creëren en hun verantwoordelijkheid nemen.”

 

 

 

Bureaus

Media

Marketing