Duits bedrijfsleven zeer optimistisch over 2017

08-02-2017 (12:16) - Economisch

Duitse bedrijven beoordelen de actuele marktomstandigheden en de vooruitzichten voor het komende jaar zeer optimistisch. Vooral in de branches industrie en bouw zijn de verwachtingen positief. Dit blijkt uit de uitkomst van de conjunctuurenquête die de Duitse werkgeversorganisatie DIHK (Deutscher Industrie- und Handelskammertag) vandaag in Berlijn heeft gepresenteerd. Voor het onderzoek werden meer dan 27.000 Duitse bedrijven naar hun inschatting gevraagd.


De situatie in de zakelijke markt van het Duitse bedrijfsleven ligt op een recordniveau en valt hoger uit dan in het najaar werd verwacht. De DIHK verhoogt de groeivoorspelling van 2017 van 1,2 naar 1,6 procent. In 2016 groeide de Duitse economie met 1,9 procent.

meer investeren
Bovendien liggen de verwachtingen voor het exportaandeel hoger dan in de laatste drie jaar en gaan exportbedrijven ervan uit dat de wereldhandel zijn zwakheid snel kan overwinnen zodat de vraag vanuit het buitenland weer stijgt. Tegelijkertijd lieten de bedrijven weten, zich vooral zorgen te maken over thema’s als politiek-economische randvoorwaarden, mogelijk negatieve consequenties door de Brexit en het oplopen van prijzen voor energie en grondstoffen. Een andere uitkomst van de enquête is dat Duitse bedrijven in de komende tijd weer meer investeren. Gunstige financieringsvoorwaarden, de stijgende consumptie en de verwachte exportgroei bevorderen dit.

kansen voor Nederland

'Door deze positieve verwachtingen en ontwikkelingen, biedt ook dit de Nederlandse ondernemers veel potentieel voor samenwerking met Duitse bedrijven. Duitsland en Nederland zijn sterke handelspartners. Ook het Koninklijke werkbezoek aan Oost-Duitsland heeft als doel de brede onderlinge relaties tussen Nederland en de betreffende deelstaten te versterken en daarmee technologische samenwerking, handel -en wederzijdse investering te bevorderen', aldus Günter Gülker, directeur van de Duits-Nederlandse Handelskamer. 

 

Bureaus

Media

Marketing