Economische groei leidt niet tot toename mediabestedingen

Economische groei leidt niet tot toename mediabestedingen

26-06-2018 (15:03) - Economisch

Ondanks de grootste groei van de Nederlandse economie sinds 2007 (+3,2%) bleven de netto mediabestedingen in 2017 met € 4,7 miljard vrijwel gelijk aan 2016. Internet, radio en bioscoop zagen de advertentie-inkomsten toenemen. Alle andere mediumtypen boekten rode cijfers. Dat blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2017 dat Nielsen binnenkort publiceert.


De economische voorspoed in Nederland leidde tot zowel hogere uitgaven van bedrijven als consumenten, maar dat vertaalde zich niet in hogere advertentie-bestedingen in 2017. De inflatie liep met 1,3% iets op in 2017, waardoor er onder de streep een minimale stijging van de netto mediabestedingen van € 2 miljoen (0,04%) viel te noteren. 

 

radio en bioscoop uitzondering

Waar voor online de advertentie-inkomsten stegen met ruim 8%, hadden de offline media gezamenlijk te maken met een krimp van ruim 4%. Vooral print was daar debet aan, hoewel 2017 ook voor televisie een moeilijk jaar was met een afname van 5%. Niet alle offline mediumtypen hadden te maken met dalende reclame-inkomsten, want radio maakte een klein sprongetje van 0,4%. Bioscoop, het kleinste mediumtype, zag de mediabestedingen met maar liefst 23% toenemen en bereikte daarmee een recordomzet.

 

dalende trend

Alle andere mediumtypen zagen de inkomsten uit de verkoop van advertenties dalen. Bij print is die trend inmiddels al ruim tien jaar gaande. De advertentieomzet bij dagbladen kromp met 10% en bij huis-aan huisbladen met 8%. De grootste daling was met 12% te zien bij publiekstijdschriften, terwijl bij vaktijdschriften sprake was van een daling van 6%. In totaal bedroeg de daling bij print 9%.


Out of home moest het in 2017 ook stellen met dalende mediabestedingen: -1,3%. Dat was opvallend, omdat de afgelopen jaren juist sprake was van een groei die ver boven het marktgemiddelde lag. Ook voor folders was 2017 een jaar in mineur met een daling van 3%. De bestedingen aan sponsoring tenslotte namen licht af met bijna 1%.  

 

toename online

De bestedingen aan online advertising namen toe met ruim 8% en compenseerden vrijwel geheel de dalende inkomsten bij met name print en televisie. Kritische kanttekening is wel dat de groei bij online vrijwel volledig te danken is aan de globals. Hun inkomsten uit online advertenties namen met maar liefst 18% toe tot meer dan € 1,1 miljard. Bij lokale online publishers daalden de netto mediabestedingen met bijna 4%.


RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Marketing pagina

Marketing