Flinke groei aantal bezoekers Nederlandse webwinkels

16-04-2020 (13:07) - Economisch

Het aantal bezoekers aan Nederlandse webwinkels is gemiddeld met 8 procent gestegen sinds de uitbraak van het coronavirus. Dat blijkt uit onderzoek van online marketingplatform SEMrush. Grote uitschieter is Amazon.nl.
 
Vrijwel alle onderzochte webwinkels vertoonden in maart een flinke groei ten opzichte van februari. Met als uitschieters AH.nl en Coolblue.nl die een toename van maar liefst 15 procent zagen. Andere webshops zoals marktleider Bol.com vertoonden een iets kleinere groei van 6 procent. Het aantal bezoekers steeg van bijna 80 miljoen in februari naar mijn a 85 miljoen in maart.
 

Amazon.nl

We noemden al eerder Amazon.nl. Deze webwinkel opende in maart officieel de virtuele deuren en dit zorgde voor veel nieuwsgierigen bezoekers. Hierdoor zag Amazon.nl een groei van maar liefst 118 procent. Het aantal bezoekers groeide tussen februari en maart van 490.785 naar 1.071.490 unieke bezoekers.
 

Zoekopdrachten

Het aantal zoekopdrachten dat Nederlanders naar online shoppen deed, groeide ook en wel met ruim 800 procent. Twee combinaties van zoektermen zorgden voor deze groei, ‘online shoppen’ en ‘online boodschappen doen’. Gemiddeld lag het aantal zoekopdrachten met deze termen rond de 1.700 terwijl het aantal in maart lag op 14.300.
 
 

Bureaus

Media

Marketing