Food trends van 2018 volgens IENS

15-01-2018 (15:45) - Economisch

Uit onderzoek blijkt dat de online restaurantreserveringen op IENS in het laatste kwartaal van 2017 met 200% zijn gestegen ten opzichte van het laatste kwartaal van 2016. Nederlanders reserveren vaak tot 48 uur van tevoren om zeker te zijn van een tafel, waarbij de Internationale en Franse keuken favoriet blijkt. Mannen en vrouwen plaatsen even vaak een online reservering. De populairste dag om om uit eten te gaan is de zaterdag. 


De drie meest geboekte restaurants op IENS van 2017 zijn:

Brasserie Ambassade (Amsterdam)
Black & Blue (Amsterdam)
Catch by Simonis (Den Haag) 


Nederland in vergelijking met andere landen

Nederlanders zijn romantisch ingesteld, want de voornaamste reden om uit eten te gaan, blijkt een romantische gelegenheid. In Italië, België, Frankrijk, Zwitserland en Zweden is een afspraak met vrienden de voornaamste reden. In Spanje en Portugal gaat het om een familiebijeenkomst. Bij Nederland en bovengenoemde landen is de zaterdagavond favoriet om uit eten te gaan. Het online reserveren van restaurants wordt steeds populairder, zoals blijkt uit de groeisnelheid van jaar tot jaar onderzocht door IENS. Uit onderzoek van IENS blijkt dat de online restaurantreserveringen in Nederland in het laatste kwartaal van 2017 maar liefst met 200% zijn gestegen ten opzichte van het laatste kwartaal in 2016. Nederland loopt hierbij voorop in vergelijking met alle andere Europese landen.


trends 2018

Zoals elk jaar brengt ook 2018 nieuwe food trends. 2017 was het jaar van de avocado toast, poké bowls en bubble-tea, maar in 2018 staan de volgende trends op het menu:

1. bloemen
Volgens het online magazine Fine Dining Lovers wordt 2018 het jaar van de bloemen. Niet alleen bloemen om gerechten te versieren als decoratie, maar ook om te gebruiken als essentiële en smakelijke ingrediënten voor onder andere salades en vegetarische gerechten.

2. Oosterse bestemming
Klinken gerechten zoals sisig, longanisa en kare-kare jou bekend in de oren? Waarschijnlijk niet, maar de exponentiële groei van Google-zoekopdrachten naar gerechten uit de Filippijnse culinaire traditie, suggereert dat juist de volgende culinaire bestemming de Filipijnen zijn. Er zal echter geen gebrek aan invloed zijn van de meest uiteenlopende delen van het Indiase subcontinent aldus de voorspelling van het Travel Market Report.

3. ‘Instagrammable’
Tegenwoordig fotografeert iedereen zijn eten en deze trend zal zich voortzetten. We hebben al voorbeelden gezien van het roze design van restaurant Mama Kelly of de verschillende acai-bowls of matcha lattes die dagelijks op Instagram verschijen. Steeds vaker zal de ‘instagramwaardigheid’ van een product, restaurant of gerecht de cruciale succesfactor worden.

4. Lokale trend zet door
Een groeiende trend blijft het ‘farm to table’ concept. Restaurants die gerechten maken op basis van ingrediënten die afkomstig zijn van lokale leveranciers. Een van de boegbeelden van deze beweging is de Deense chef-kok René Redzepi, die precies dat doet in zijn restaurant met twee Michelin-sterren Noma in Denemarken.


Bureaus

Media

Marketing