Karma Kebab haalt 1 miljoen groeigeld op voor horecaconcept

18-11-2021 (13:26) - Economisch

Karma Kebab, genomineerde voor Coolest Dutch Brands 2021, heeft een investering van 1 miljoen euro aangetrokken van het impact investeringsfonds Phase2.earth. Hiermee wil het Amsterdamse bedrijf van ondernemers Marcel van der Heijden, Pascal Labrie en Hidde Stolwijk verder groeien in Nederland en haar plannen voor een eigen horecaconcept uitrollen.

Karma Kebab zag het levenslicht in 2018 toen oprichter en chef-kok Pascal Labrie door Lowlands werd gevraagd om de meest duurzame nachtsnack ter wereld te ontwikkelen. Dat werd een succes en na Lowlands meldden zich al snel vele andere festivals. De kebab van Karma Kebab is volledige plantaardig en wordt gemaakt van in Nederland geteelde knolselderij en granen.


Corona maakt creatief

Ondanks de hobbels die de jonge start-up door corona moest nemen, groeide Karma Kebab de afgelopen 18 maanden keihard door. Medeoprichter Van der Heijden licht toe: "De beperkingen die corona ons oplegde, zowel op financieel als op praktisch vlak, hebben ons enorm creatief gemaakt. We hebben ons product, de branding en de verkoopkanalen flink kunnen doorontwikkelen en veel nieuwe concepten getest. Daardoor staan we inmiddels bij meer dan 150 restaurants op de menukaart, liggen we in het schap bij horeca-groothandels, zoals Sligro en Bidfood, maar ook bij verschillende supermarkten, zoals DekaMarkt en Coop. Daarnaast werken we samen met partners zoals UberEats, Gorilla’s en HelloFresh. Dat leverde ons afgelopen jaar al een Horecava Innovation Award op en de titel Marketing Start-up van het Jaar 2021. Het voelt als een heerlijke achtbaan en nu is het tijd om door te pakken."


Horeca

Het geld van de investering zal worden gebruikt voor verdere groei in Nederland. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de eigen horecaplannen die het merk heeft. Stolwijk: "Ons verhaal is gestart met de eigen foodtrucks op festivals. Kebab, bier, vrienden, gezelligheid, muziek en dat heerlijke onbezorgde festivalgevoel zitten allemaal in het DNA van ons merk. Al deze zaken komen terug in onze eigen horecaconcepten, die we al een aantal maanden aan het ontwikkelen zijn. Begin 2022 gaat de eerste locatie open in Utrecht en daarna zullen spoedig nieuwe locaties volgen. We kunnen niet wachten om hiermee te gaan knallen!"


Investering met impact

Het groeigeld is afkomstig van het impact investeringsfonds Phase2.earth. Dit fonds is begin 2021 opgezet door Boudewijn Poelmann, die na meer dan 31 jaar stopte als bestuursvoorzitter van Novamedia en de Goede Doelen Loterijen, waarvan de Postcode Loterij inmiddels actief is in 5 landen.

 


Bureaus

Media

Marketing