Klarna onderzoek voorspelt ruime verdubbeling online Black Friday aankopen

13-11-2020 (11:27) - Economisch

Wat een paar jaar geleden voor veel mensen nog een ‘typisch Amerikaans fenomeen’ was, is voor steeds meer Nederlanders hét moment om een mooie deal te scoren: Black Friday, de dag waarop veel winkels grote kortingen geven. Uit onderzoek van Klarna onder 1.000 online shoppers blijkt dat veel Nederlanders Black Friday inmiddels zien als hét moment om in te slaan.
 
Grote aankopen worden zelfs opgespaard tot de koopjesdag. Black Friday stijgt al jaren in populariteit. Door de impact van corona is er bovendien een nieuwe online doelgroep bijgekomen. Klarna, marktleider in achteraf betalen, verwacht op basis van eigen data en het onderzoek dat Black Friday eind november alle online verkooprecords gaat breken.

Black Friday, de dag na Thanksgiving, wordt in Amerika traditiegetrouw gezien als de start van de inkopen voor de feestdagen. Het fenomeen is in Nederland inmiddels ook goed bekend onder online shoppers: 95% kent de dag van naam en 79% weet wat het inhoudt. Cyber Monday is iets minder bekend: 73% kent de dag van naam, maar slechts de helft (48%) weet wat de dag inhoudt.
 
Black Friday vindt dit jaar plaats op 27 november. Dat geeft in Nederland niet alleen de kans om in te slaan voor Kerst, maar het zit ook vlak voor Sinterklaas. Bijna 3 op de 10 online shoppers geeft daarom aan dat ze een deel van hun Sinterklaas aankopen op basis van een Black Friday of Cyber Monday deal doen. 

Bureaus

Media

Marketing