Kleine uitgaven sluipmoordenaar voor bankrekening

28-09-2017 (10:05) - Economisch

DirectResearch heeft een onderzoek gepubliceerd waarin het gedrag omtrent kleine uitgaven van Nederlanders tegen het licht wordt gehouden. Deze kleine uitgaven worden vaak onnadenkend gedaan. Omdat 37% van de Nederlanders niet regelmatig zijn financiële situatie analyseert, kan dit zich gaan opstapelen tot een probleem.
 

millennials

Vele kleine uitgaven maken immers een flinke kostenpost. Uit het onderzoek – uitgevoerd in opdracht van ABN Amro - blijkt dat Nederlanders zo’n twintig procent van alle aankopen bestempelt als impulsaankoop. 41% heeft geen goed inzicht in de hoogte van kleine uitgaven. Met name millennials zijn wat dat betreft kwetsbaar, van hen heeft meer dan de helft geen idee hoeveel zij precies uitgeven aan kleine dingen. Deze generatie is zich wel terdege bewust van het feit dat er zorgvuldig moet worden omgesprongen met de reserves. Millennials sparen namelijk meer dan anderen. Vaak tevergeefs, bij één op de drie millennials wordt er uiteindelijk toch geld van de spaarrekening naar de betaalrekening overgemaakt. Toch kan een groot deel van de oudere generatie hier een voorbeeld aan nemen, bijna een kwart van de Nederlanders boven de 40 jaar spaart (bijna) helemaal niet.
 

tools

Ondanks bovengenoemde cijfers heeft tachtig procent van de Nederlanders het idee dat zij wel controle hebben over hun uitgavenpatroon. Of dit helemaal terecht is, is nog maar de vraag. Dit terwijl er genoeg tools beschikbaar zijn die handvatten reiken voor een degelijk bankroll management. Slechts dertig procent van de Nederlanders gebruikt deze tools. Speciale apps waarmee inkomsten en uitgaven makkelijk en digitaal bij kunnen worden gehouden laat men links liggen, Nederlanders denken zich te kunnen redden met internetbankieren (53%) of een mobiel bankieren app (33%). 
 

gezamenlijke rekening

De controle over uitgaven beperkt zich overigens niet tot de uitgaven die je zelf doet. Voor vrouwen is het handig om ook de partner enigszins in de gaten te houden: mannen maken vaker gebruik van een gezamenlijke rekening dat vrouwen. Bijvoorbeeld voor etentjes, boodschappen en kleding. 
 

Bureaus

Media

Marketing