Mastercard en Rabobank werken aan financiële inclusie miljoen boeren in opkomende markten

25-09-2019 (15:05) - Economisch

Vandaag hebben Mastercard en Rabobank bekendgemaakt dat zij een strategisch partnership aangaan om boeren in opkomende markten toegang te geven tot een digitaal platform, dat hen in staat stelt om hun producten voor een eerlijke prijs te verkopen. Het platform bouwt voort op het huidige Mastercard Farmer Network en wordt versterkt door de expertise en het bereik van Rabobank in de food- en agrisector in Europa, Afrika en Azië.

Het partnership is formeel geïnitieerd met een ceremonie tijdens de ‘CEO Partnership for Economic Inclusion’-bijeenkomst eerder dit jaar in aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Máxima van Nederland. Zij maakte hier onderdeel van uit in haar functie als speciaal pleitbezorger van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties voor inclusieve financiering en ontwikkeling (UNSGSA).

Binnen de samenwerking breiden Mastercard en Rabobank het bereik en de impact van het Mastercard Farmer Network uit in Oeganda, Tanzania, Kenia, Ghana, Egypte en India. Veel kleinere boeren in deze landen hebben beperkt toegang tot marktinformatie, financiële diensten en managementvaardigheden. Dit leidt tot onzekerheid, inefficiënties en verspilling van middelen, en weerhoudt boeren ervan om een toekomstbestendig bedrijf op te zetten.
 
Sinds de lancering in 2015 heeft het Mastercard Farmer Network meer dan 250.000 boeren bereikt in Oeganda, Tanzania en India. Via het platform leggen kleinschalige boeren contact met potentiële kopers, hebben ze toegang tot mobiele betalingsmogelijkheden en bouwen ze een digitaal transactieregister dat gebruikt kan worden om formele kredietvoorzieningen te krijgen bij een financiële instantie. Deze oplossing maakt deel uit van de strategie van Mastercard om achtergestelde gemeenschappen via een algemene digitale infrastructuur te verbinden met essentiële financiële diensten.
 
“Bij Mastercard werken we aan een wereld waarin economische groei voor iedereen toegankelijk is”, aldus Arjan Bol, Country Manager Nederland bij Mastercard. “Het Mastercard Farmer Network draagt hieraan bij door een digitaal platform te bieden dat het voor kleinere boeren veiliger en eenvoudiger maakt om hun bedrijf te laten groeien. Door middel van nauwe samenwerkingen met belangrijke partners als Rabobank kunnen wij nog meer impact creëren, zodat iedereen, overal mee kan doen aan de digitale economie.” 

Bureaus

Media

Marketing