Meer Nederlanders slachtoffer van cybercriminaliteit

Meer Nederlanders slachtoffer van cybercriminaliteit

02-04-2020 (15:09) - Economisch

Meer dan een op de vier Nederlanders was de afgelopen 12 maanden slachtoffer van cybercriminaliteit. Dat 55 procent van de Nederlandse consumenten erg bezorgd is over hun online privacy, is dan ook niet zo gek. Bovenstaande cijfers komen uit het jaarlijkse Cyber Safety Insights Report van NortonLifeLock.
 
Het onderzoek werd in tien landen uitgevoerd, in Nederland deden 1007 respondenten mee. De grootste zorg van de consumenten is dat hun persoonlijke gegevens zonder toestemming worden doorverkocht aan derde partijen en gebruikt worden in besluitvormingsprocessen (41 procent). Ook vrezen zij dat hun informatie na een datalek misbruikt wordt door cybercriminelen (39 procent). Ongeveer 4,6 miljoen Nederlanders (27 procent) waren in 2019 ook daadwerkelijk slachtoffer van cybercriminaliteit, een stijging van drie procent ten opzichte van 2018. Verder zijn meer mensen (44 procent) financieel geraakt door internetcriminaliteit ten opzichte van 2018 (35 procent). Nederlanders besteedden bij elkaar maar liefst 19 miljoen uur om de ontstane problemen op te lossen.  
 

Online privacy

Maar liefst 67 procent van de respondenten denkt dat het beschermen van hun online privacy onmogelijk is. Meer dan zes op de tien Nederlanders (64 procent) denkt dat het te laat is om hun online privacy te beschermen, omdat hun persoonlijke informatie al openbaar is.  
 
Acht op de tien Nederlandse consumenten (81 procent) heeft actie ondernomen om hun online voetafdruk te verkleinen. 7o procent koos ervoor om schimmige apps niet te downloaden of een specifieke dienst uitsluitend op basis van het privacybeleid niet te gebruiken. Ook heeft 30 procent van de consumenten ervoor gekozen om geen smart home device aan te schaffen vanwege privacy- of veiligheidsoverwegingen.  
 
De Nederlandse consumenten weinig tot geen vertrouwen in bedrijven die persoonlijke gegevens verzamelen, beheren en beschermen. Vooral aanbieders van social media (94 procent), fabrikanten van smart devices (91 procent), retailers/webwinkels (88 procent) en internet serviceproviders (87 procent) moeten het ontgelden. In tegenstelling tot andere landen (48 procent), vindt meer dan de helft van de Nederlanders (53 procent) dat de regering het meest verantwoordelijk moet worden gehouden voor het beschermen van hun persoonlijke gegevens.
 

Gezichtsherkenning

De meeste Nederlanders weten niet veel over gezichtsherkenning. Een op de drie (34 procent) geeft aan hiermee bekend te zijn, wereldwijd is dat percentage 52 procent. Het is bijvoorbeeld onduidelijk waar gezichtsherkenning precies voor wordt gebruikt. Nederlandse consumenten denken vooral dat het gebruikt wordt in openbare ruimtes zoals vliegvelden (45 procent), overheidsgebouwen (28 procent) en banken (23 procent). Meer dan een kwart (27 procent) heeft geen idee welke locaties op dit moment gezichtsherkenning gebruikt.  
 
Ondanks de onwetendheid denkt 60 procent van de consumenten dat gezichtsherkenning het komende jaar waarschijnlijk gebruikt of misbruikt zal worden. 44 procent van de ondervraagden denkt zelfs dat gezichtsherkenning meer kwaad dan goed doet. Zij zijn vooral bezorgd dat cybercriminelen hun gezichtsherkenningsgegevens gaan gebruiken om hun identiteit te stelen (38 procent) en dat de overheid verkeerde mensen identificeert en hen ten onrechte de schuld geeft van een misdrijf (30 procent).  
 

 


RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Marketing pagina

Marketing