Miljoenenfinanciering voor innovatieve Berlijnse mobiliteitsonderneming unu

02-11-2018 (09:26) - Economisch

Stedelijke mobiliteit is aan verandering onderhevig: in grote stedelijke gebieden ontstaat een groeiende vraag naar alternatieven voor traditioneel autoverkeer. In het eerste kwartaal van 2018 groeide de Europese markt voor elektrische scooters met 51 procent, terwijl tegelijk de verkoop van conventionele scooters met 40 procent daalde. De Berlijnse mobiliteitsstart-up unu heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan die groei. Forbes koos dan ook de oprichters Elias Atahi, Pascal Blum en Mathieu Caudal, in 2017 als meest veelbelovende jonge ondernemers onder de 30 jaar.


ruimte voor tweede generatie producten

De B-financiering van meer dan €10 miljoen wordt gebruikt voor de volgende groeifase en de introductie van de tweede generatie scooter. Met de 10.000 elektrisch aangedreven scooters van de eerste productgeneratie op de weg, maakt unu elektrische mobiliteit met succes voor iedereen toegankelijk. Met de tweede generatie producten worden zogenoemde connected elektrische scooters op de markt geïntroduceerd om mobiliteitsdiensten, zoals public scooter- en p2p-sharing, te kunnen aanbieden en te concurreren met gevestigde ondernemingen.


sharing economy

Om de tweede generatie producten uit te kunnen uitrollen heeft unu relevante lokale partnerships met mobiliteitsdiensten afgesloten. Diverse samenwerkingen met betrekking tot public sharing worden momenteel nog voorbereid; enkele duizenden sharing-scooters zullen de zichtbaarheid van unu in de komende jaren vergroten. Pascal Blum, medeoprichter en unu-directeur: "Nu we met de eerste generatie producten elektromobiliteit voor grote groepen toegankelijk hebben gemaakt, willen we met de tweede generatie connected scooters aanbieden, zodat onze voertuigen ook in het kader van mobility-as-a-service kunnen worden gebruikt". Met de nieuwe connected-scooter wordt tevens een succesvolle overgang van een puur hardware bedrijf naar een hard- en softwarebedrijf aangetoond.


internationalisering

Het verse kapitaal maakt ook verdere marktintroducties mogelijk in landen waar unu nog niet aanwezig is. Sinds 2015 is het in Berlijn gevestigde bedrijf, dat al aanwezig is in Duitsland en Oostenrijk, met succes uitgebreid naar de twee belangrijke Europese markten: Frankrijk en Nederland. Het bedrijf hoopt door internationalisering verdere groei en vooral stedelijke mobiliteit op wereldwijde schaal te verbeteren.

financiers

Ponooc leidt de financieringsronde. Dit onafhankelijke Nederlandse VC-fonds onderhoudt nauwe banden met Pon Holdings (Pon), één van Nederlands grootste familiebedrijven, dat voertuigen en rijwielen over de hele wereld distribueert. Pascal Blum geeft aan: “We zijn erg blij met Ponooc als belangrijkste investeerder. De heldere focus van Ponooc ligt op duurzaamheid en de toekomst van mobiliteit, waarmee het een geschikte partner is”. Friso Bensdorp, directeur Ponooc:''E-scooters vormen een belangrijke component in de zogenoemde mobiliteitsmix. We hebben hoge verwachtingen van de nieuwe connected-scooter die volgend jaar wordt gelanceerd en we kijken uit om unu in deze groeifase te ondersteunen''.


Bestaande financiers zoals Capnamic Ventures, het Franse risicokapitaalfonds IRIS Capital, NRW.BANK, Michael Baum en andere particuliere investeerders financieren eveneens opnieuw.


Bureaus

Media

Marketing