Mode en schoenenomzet groeit vooral online

28-01-2019 (13:58) - Economisch

November was de best scorende omzetmaand van het laatste kwartaal. Dat is te danken aan het  Black Friday en Cyber Monday effect. Dat leidde tot een omzetplus in het vierde kwartaal van 22,4% vergeleken met een jaar eerder. De omzet via offline kanalen daalde de laatste drie maanden van 2018 met 4,3%. Dat blijkt uit de monitoren van INretail.

 

De omzet in verkochte schoenen steeg de laatste drie maanden van 2018 met gemiddeld 3,8% en in mode met 2,2%. Vooral online werden fashion en schoenen meer verkocht en was de omzetgroei bovengemiddeld. De lange zomer beïnvloedde zowel de verkoop van Het laatste kwartaal van 2018 sloot de mode- en schoenenbranche af met omzetgroei dankzij de online verkoopkanalen. de voorjaars- en zomercollecties als de start van de herfstcollectie. Er was door de lange en hete zomer sprake van uitgestelde aankopen en duidelijk online koopgedrag.  
 

De omzet in mode groeide in 2018 gemiddeld 0,1%, waarbij offline kanalen 4,6% minder omzet en online kanalen juist 14,6% meer omzet noteerden. De omzet in schoenen steeg in 2018 met gemiddeld 2,6% en ook hier groeide de online omzetgroei fors met 14,5%. De omzet via offline kanalen bleef 3,9% achter.
 

Bureaus

Media

Marketing