Nederland terrasland

20-07-2018 (19:33) - Economisch

De prijzen van koffie, bier en rosé zijn deze zomer op terrassen in Den Bosch en Utrecht het meest gestegen: met ongeveer 4,5 procent. Ook Leiden en Rotterdam zitten ruim boven de landelijk gemiddelde stijging van 2,4 procent: maar de prijzen op de terrassen in Amsterdam spannen nog steeds de kroon.


In Nijmegen, Arnhem en Enschede bleven de prijzen van consumpties in vergelijking met de zomer van 2017 nagenoeg hetzelfde. De voordeligste terrassteden zijn Zwolle en Breda. Dit blijkt uit het jaarlijkse terrasonderzoek van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. Voor een rondje op het terras (twee koffie, twee fris, twee bier en twee rosé) moet in Amsterdam het meest worden betaald: 25 euro en tien cent. Amsterdam is daarmee voor het vierde achtereenvolgende jaar de duurste terrasstad van Nederland.


ijskoffie

Het verschil tussen de duurste terrasstad (Amsterdam) en de goedkoopste (Zwolle) is voor een rondje 3,75 euro. Met name liefhebbers van rosé kunnen het best naar Zwolle. Bier is het laagst geprijsd in Almere en in Enschede kan relatief goedkope koffie worden gedronken. In Maastricht zijn frisdranken het meest betaalbaa. Dé trends op het terras deze zomer zijn (huisgemaakte) ijskoffies. Daarnaast blijven speciaalbieren populair. Naast radler-, weizen- en rosébieren is er dit jaar ook veel belangstelling voor lokaal gebrouwen bieren en cocktails als de Aperol Spritz en gin-tonic zijn niet meer weg te denken op de terrassen. De non-alcoholische dranken die het goed doen zijn zelfgemaakte limonades, ijsthee's en smoothies.


Steeds meer terrassen

Overigens blijft het aantal terrassen in Nederland stijgen. Volgens marktonderzoek Datlinq in Rotterdam telt ons land nu 20.600 terrassen. In 2013 waren dat er 19.900. Jaarlijks komen er grosso modo dus zo'n 100 bij. In enkele steden leidde die groei de afgelopen jaren tot wrijving tussen gemeentebesturen, inwoners en ondernemers. Amsterdam, Haarlem, Hengelo en Leiden voeren een heftige discussie over 'de wildgroei' van het aantal terrassen.


Bureaus

Media

Marketing