Nederlanders maken zich zorgen over duurzaamheid van online retail

11-11-2021 (10:25) - Economisch

Sinds de coronacrisis is het gebruik van nieuwe betaalinnovaties onder consumenten en ondernemers flink toegenomen. Zo betalen bijna alle Nederlanders in winkels nu contactloos, maar liefst 87%. Dit blijkt uit de Mastercard Betaalinnovatie Monitor, het onderzoek naar de kijk op- en het gebruik van nieuwe betaalinnovaties onder 1.031 Nederlandse consumenten en 520 ondernemers. Ook het aandeel online aankopen is enorm gestegen, meer dan de helft (53%) van de ondernemers begon tijdens corona een webshop of breidde een bestaande webshop uit.
 
De meeste Nederlanders kiezen voor online shoppen vanwege het uitgebreidere aanbod, maar er zijn ook bij veel consumenten en ondernemers zorgen over duurzaamheid, bijvoorbeeld door het gebruik van verpakkingsmateriaal of het bezorgen en retourneren van producten.
 

Zorgen over duurzaamheid

70% van de consumenten en 65% van de ondernemers maakt zich zorgen over duurzaamheid bij online winkelen, bijvoorbeeld door het gebruik van veel verpakkingsmateriaal en het bezorgen en retourneren van producten. Uit onderzoek van Mastercard naar duurzaamheidsinitiatieven eerder dit jaar bleek al dat 41% van de Nederlanders vooral meer aandacht voor het milieu hebben sinds de uitbraak van de coronapandemie. In het kader van de steeds milieubewustere consument ontwikkelde het betaaltechnologiebedrijf in samenwerking met Doconomy de Mastercard Carbon Calculator, zodat consumenten meer inzicht krijgen in hun CO2-impact en zij bewuster kunnen consumeren.
 
De helft van de Nederlanders (50%) bezoekt nog steeds het liefst een fysieke winkel en bijna iedereen (89%) zou het erg vinden als online winkels fysieke winkels zouden vervangen. De belangrijkste reden voor consumenten hiervoor is het persoonlijke aspect: zes op de tien (62%) van de consumenten mist het persoonlijke contact en het advies als er online besteld wordt.


Veiligheid staat voorop

Als het gaat om betalen, vindt zeven op de tien Nederlanders (72%) veiligheid het meest belangrijk. Zo koopt een grote meerderheid van de consumenten (73%) alleen bij webshops die zij kennen. Zes op de tien (61%) van de Nederlanders heeft er geen bezwaar tegen dat bedrijven - mét toestemming - hun financiële data gebruiken als de online betaling zo veiliger wordt. De meerderheid (57%) van de consumenten kiest bij online shoppen het liefst voor een betaalmethode met aflevergarantie. Meer dan vier op de tien (44%) geeft de voorkeur aan een manier van betalen die een aankoopverzekering biedt. Door te betalen met een Mastercard creditcard zijn vrijwel alle aankopen zowel online als in de winkel 180 dagen automatisch en kosteloos verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging.

Bureaus

Media

Marketing