Nederlanders: online bestelgemak belangrijker dan prijs

Nederlanders: online bestelgemak belangrijker dan prijs

11-10-2018 (13:15) - Economisch

Ruim driekwart van de Nederlanders vindt de eenvoud waarmee online besteld kan worden belangrijker dan de verkoopprijs. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van verpakkingsbedrijf DS Smith.


Het onderzoek geeft daarnaast inzichten in de omvang van schade, consumentenvoorkeuren ten aanzien van packaging en hoe de consument tegen duurzaamheid aankijkt. 

 

makkelijk

Zowel in Nederland als België staan bestelgemak, productprijs en korte levertijd in de top drie van belangrijkste factoren bij het doen van een online aankoop. In tegenstelling tot de verwachting hechten Nederlanders meer waarde aan bestelgemak dan aan de laagste prijs. Belgen daarentegen hechten wel de meeste waarde aan de laagste prijs. 78% van de ondervraagde Nederlanders zette bestelgemak in de top 3, gevolgd door de prijs van het product (74%). Op de derde plaats komt een korte levertijd, 64% van de respondenten noemt dat een belangrijke factor bij het doen van online aankopen. 

 

karton

Het onderzoek laat verder zien dat klanten wegblijven als de verkeerde verpakking wordt gebruikt.  Met name te grote verpakkingen voor kleding en schoenen zorgen voor veel ergernissen bij de consument. Als een webwinkel meerdere keren een bestelling in onaangepaste verpakking verstuurt, dan zou 1 op de 10 e-shoppers niet opnieuw bij hetzelfde bedrijf bestellen. Bovendien geeft 6 op de 10 consumenten aan dat ze liever minder verpakking zouden zien en daar zelfs voor zouden willen betalen; ongeveer de helft van de ondervraagde Nederlanders is bereid meer te betalen voor bepaalde extra’s bij de verpakking. Zo is 25% van de ondervraagden bereid meer te betalen voor een stevigere doos en is bijna 16% van de ondervraagden bereid meer te betalen voor makkelijk hersluitbare verpakkingen zodat ze eenvoudig te retourneren zijn.

 

beschadiging

Een andere opvallende bevinding van het onderzoek is dat 3 op de 10 consumenten in het afgelopen jaar een beschadigd pakket heeft ontvangen. Ook komt het voor dat het product nog heel is, maar de verpakking beschadigd. Een verrassend hoog percentage Nederlanders blijkt dit reden genoeg te vinden om de webshop de rug toe te keren (38%). Vaak melden ze het niet aan de e-tailer maar blijkt 30% hun ervaringen wel met anderen te delen.


DS Smith liet 2 marktonderzoeken uitvoeren door Mintel, bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over 9 landen. In een aparte whitepaper concentreert het bedrijf zich op de resultaten voor België en Nederland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 


 


RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Marketing pagina

Marketing