Nederlands bedrijfsleven pakt groots uit op autobeurs in Frankfurt

11-09-2017 (10:05) - Economisch

Het Nederlands bedrijfsleven pakt groots uit op de internationale autobeurs IAA in Frankfurt dit jaar. Met een stand van maar liefst 1.000m2 host de sectie Automotive Industry van RAI Vereniging in samenwerking met meer dan 40 bedrijven en instellingen, universiteiten en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) de grootste stand in de “New Mobility World”-hal.


Nederland geeft hiermee een belangrijk visitekaartje af aan de wereldwijde auto-industrie en toont haar ambitie om een toonaangevende rol te vervullen bij de ontwikkeling van technologie en de mobiliteit van de toekomst.


Deelname partners

Bijzonder aan de Nederlandse stand is de samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en de overheid. Om de Nederlandse wereldwijde concurrentiepositie in de automobielindustrie te versterken, is een innovatief ondernemersklimaat nodig.  Dat kan alleen door publiek-private samenwerking. Niet voor niets dat het ministerie van IenM dan ook deelneemt met een stand van 100m2 om te laten zien op welke manier Nederland in de wereld een prominente plek inneemt als gidsland op het gebied innovatieve mobiliteit.


Nederlandse automotive industrie

De bedrijven die bij RAI Automotive Industry zijn aangesloten produceren in Nederland jaarlijks voor circa 10 miljardeuro aan producten en diensten die (indirect) worden gebruikt in de auto- en truckindustrie. In totaal werken in Nederland zo’n 45.000 mensen in de automotive toeleverindustrie. Wereldwijd ligt de omzet van deze bedrijven zelfs boven de 100 miljard euro en zij bieden werkgelegenheid aan meer dan 600.000 werknemers. Projectleider Eddy van der Vorst: “Nederland heeft weliswaar geen eigen auto-industrie maar is een des te belangrijke speler in de ontwikkeling en productie van technologie en onderdelen voor de automotive industrie. Niet alleen hardware maar ook software afkomstig uit Nederland vindt steeds vaker zijn weg naar de grote auto- en truckproducenten over de hele wereld. Deze markt groeit nog ieder jaar en is inmiddels een onmisbare pijler in onze economie. Daar mogen wij als ‘bescheiden’ Nederlanders trots op zijn en de IAA is de uitgelezen mogelijkheid om dit te laten zien.”

 


Bureaus

Media

Marketing