Nederlandse e-shopper voelt zich minst schuldig over het milieu

08-06-2021 (12:48) - Economisch

Slechts een kwart van de Nederlanders (24,8%) voelt zich schuldig over de gevolgen van online shoppen op het milieu. Daarmee scoort Nederland het laagst van alle landen: gemiddeld heeft 1 op de 3 Europese shoppers last van schuldgevoel. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Sendcloud onder 6000 Europese consumenten, waaronder 1000 Nederlanders.
 
Hoewel consumenten zich niet schuldig voelen over hun online shopgedrag, zijn ze zich wel bewust van de gevolgen hiervan voor het milieu. Bijna de helft van de Nederlanders (48%) zegt van mening te zijn dat de bezorging van pakketten een probleem is voor het milieu. Een meerderheid (57%) heeft zelfs behoefte aan een keurmerk voor duurzame bezorging dat de uitstoot van bezorgopties inzichtelijk maakt.
 

Alternatieve bezorgopties

Nederlanders zijn best bereid hun gedrag te veranderen als dit het klimaat ten goede komt. Zo zegt 3 op de 5 Nederlanders (58%) langer te willen wachten op een pakket als dit tot minder CO2-uitstoot leidt. Nog eens 59,1 procent is bereid een pakket op een afhaalpunt of in een pakketkluis af te halen als dit duurzamer is dan thuisbezorging.
 

Bureaus

Media

Marketing