Onderzoek: handelsmerken worden steeds vaker geschonden

30-01-2019 (06:00) - Economisch

Acht van de tien bedrijven werd in 2018 geconfronteerd met een inbreuk op een handelsmerk, gestegen van 74% in 2017. Dit blijkt uit het meest recente onderzoek van CompuMark. Veertig procent van de respondenten gaf aan dat ze 1-10 inbreuken hadden meegemaakt, terwijl 22% met 11-20 gevallen was geconfronteerd. 
 

De drie belangrijkste gevolgen van inbreuk op een handelsmerk zijn verwarring bij de klant, reputatieschade aan het merk en verminderde klantloyaliteit en klantvertrouwen. Bijna driekwart van de bedrijven zeiden dat ze juridische stappen hadden ondernomen tegen inbreukmakende merken, en nog eens 30% vertelde dat ze een merknaam moesten wijzigen als gevolg van inbreuk.
 

Respondenten zeiden dat ze inbreuken hadden meegemaakt voor diverse soorten handelsmerken, waaronder industrieel ontwerpen, namen in sociale media, bedrijfsnamen, webdomeinen, reclamecampagnes en online marktplaatsen.  "Het merkdepotlandschap ontwikkelt zich snel en zowel handelsmerkprofessionals als merken moeten zich aanpassen om het risico van potentiële inbreuk effectief te kunnen beperken. Het rapport laat zien dat zowel de merkdepotactiviteiten als de inbreuken toenemen, wat de noodzaak voor meer efficiëntie en waakzaamheid versterkt bij het onderzoeken van nieuwe handelsmerken en het beschermen van bestaande handelsmerken", aldus Jeff Roy, President, CompuMark. 
 

Het onderzoek in opdracht van CompuMark, een divisie van Clarivate Analytics, betrof de staat van het ecosysteem van handelsmerken, waarbij 352 handelsmerkprofessionals uit interne en externe juridische teams uit de VS, het VK, Duitsland, Frankrijk en Italië werden bevraagd. Uit het onderzoek bleek dat technologie wordt gezien als het belangrijkste element dat het proces van merkonderzoek en -bescherming efficiënter kan maken. Dit werd door 59% van de respondenten genoemd. Technologie werd ook genoemd als een van de dingen die de start van het proces, namelijk het creëren van een merknaam, efficiënter kan maken - geselecteerd door 56%. Bovendien gaf een derde van de respondenten aan dat ze een toename bij het deponeren van niet-traditionele handelsmerken hadden gezien, zoals reuk, beweging en kleur. 
 

grotere rol technologie

"Het onderzoek toont aan dat technologie een grotere rol speelt in de ondersteuning van handelsmerkprofessionals bij het deponeren en beschermen van handelsmerken," vervolgt Roy. "Dit wordt steeds belangrijker naarmate het ecosysteem van handelsmerken zich ontwikkelt en groeit, en handelsmerkprofessionals voortdurend worden geconfronteerd met uitdagingen als snelle marktintroductie, gebrek aan tijd, budgetproblemen en de toenemende dreiging van zakendoen in een wereldwijde markt. Om handelsmerkprofessionals te ondersteunen terwijl het landschap zich ontwikkelt, streeft CompuMark ernaar nieuwe producten en verbeteringen te leveren."
 
 
 

RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Marketing pagina

Marketing