Online shoppen optimaliseren met onderzoek naar emoties

Online shoppen optimaliseren met onderzoek naar emoties

13-09-2018 (12:54) - Economisch

Online shoppen zorgt voor verschillende emoties bij consumenten. In de checkout ervaren consumenten veel negatieve emoties. Bijna de helft zegt frustratie, ongeduld of verveling te voelen tijdens het invullen van gegevens. Tijdens het betalen voelt ruim een vijfde zich schuldig of heeft spijt. Dit blijkt uit de Emotional Shopping Index van Klarna, leverancier van betaaloplossingen voor webshops.


Wilko Klaassen, General Manager BeNeFra van Klarna: “Iedere e-commerce ondernemer weet dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de customer journey. De customer journey van een webshop kan aan de hand van deze kennis over emoties worden geoptimaliseerd. Als consumenten teveel negatieve emoties ervaren, zijn zij soms geneigd om hun shopsessie af te breken. Het is daarom goed om te zorgen voor positieve impulsen tijdens deze momenten. Inspelen op de emoties bij elke shopfase is dus cruciaal.”

 

rollercoaster

De eerste fases van het shopproces, als consumenten het aanbod bekijken en items selecteren, roepen met name positieve gevoelens op. Zo voelt meer dan de helft inspiratie, vermaak of verlangen tijdens het bekijken van het aanbod. Daarna kelderen de emoties als er daadwerkelijk besteld en betaald wordt. Webwinkeleigenaren moeten dan rekening houden met ongeduldige en verveelde klanten. Daarna keert het tij weer. Positieve emoties als verlangen en opwinding voeren de boventoon tijdens de laatste fase, het wachten op en ontvangen van de bestelling. De resultaten van het onderzoek zijn hier te vinden. 



 


 


RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Marketing pagina

Marketing