Overname Telegraaf Media Groep aanjager resultaat Mediahuis

01-03-2018 (10:19) - Economisch

De van oorsprong Belgische uitgeversgroep Mediahuis wist in 2017 niet alleen in de Belgische markt haar positie te versterken maar groeide ook in Nederland uit tot een bedrijf met een omzet van €800 miljoen. De groei moet ook gezien worden als een anticipatie op de intrede van nieuwe aandeelhouders zoals de Telegraaf Media Groep.


Vorig jaar was een belangrijk jaar voor Mediahuis waar belangrijke strategische beslissingen tot resultaten hebben geleid. Goede kostenbeheersing en daarnaast het inspelen op de dalende advertentie-inkomsten zijn daarbij cruciaal geweest.


online steeds belangrijker 

De totale verkoop van de Belgische Mediahuis-kranten daalde het afgelopen jaar met drie procent maar dat had vooral met de losse verkoop te maken. Want het aantal abonnementen bleef zo goed als stabiel waarbij de trend naar meer digitale abonnementen zich heeft doorgezet. Zowel De Standaard als NRC (NRC Handelsblad en nrc.next) een stijging in totale verkoop te realiseren met respectievelijk +0,4% en +4,3%. Digitale journalistiek helpt titels als Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg met de uitbreiding van online-platformen. Daarbij lukte het NRC om in een wereldwijd sterk dalende advertentiemarkt het niveau van 2017 vast te houden.
 

nieuwe activiteiten

Met recruteringssite Jobat en matchingssite voor freelancers Yellow laat Mediahuis zien dat ze als ambitieuze partij inzetten op het aangaan van zoveel mogelijk goede verbindingen in de markt. Ook de nieuwe deelname in het Amsterdamse Wayne Parker Kent is daar een goed voorbeeld van. Mediahuis laat daarnaast zien dat de samenwerking met de vastgoedwereld zoals met Zimmo.nl en Hebbes tot goede resultaten leidt. 


overname TMG

Nadat in de zomer van 2017 de overname van TMG een feit werd, is door het nieuwe management een herstelplan uitgewerkt dat ondertussen zijn uitwerking begint te krijgen. Ingrijpen in de kosten maakte het mogelijk om de negatieve spiraal van dalende resultaten een halt toe te roepen. Hierdoor is het gelukt om met de TMG binnen zes maanden positief bij te dragen aan de resultaten van Mediahuis.


Gert Ysebaert, CEO Mediahuis: “2017 was een scharnierjaar voor Mediahuis. Onze groep groeide uit tot een solide Belgisch-Nederlandse mediagroep met een sterke portfolio aan waardevolle merken. 2018 kondigt zich aan als een uitdagend jaar waarin het maken van keuzes centraal zal staan. Meer dan ooit zet Mediahuis daarom in op de verdere digitale transformatie van zijn core business, de nieuwsmerken en classifieds. We hebben goede lokale merken die er echt toe doen voor mensen. Met dit grote bereik en sterke engagement maken wij het verschil.”


 

 


Bureaus

Media

Marketing