Samsung in top 5 meest waardevolle merken ter wereld

20-10-2020 (13:39) - Economisch

Samsung staat in de top 5 van meest waardevolle merken ter wereld. Dat heeft het electronicamerk vandaag bekendgemaakt. Samsung neemt met een merkwaarde van 62,3 miljard dollar de vijfde plek in op de ranglijst van Best Global Brands 2020 van Interbrand. Ook riep zakentijdschrift Forbes het bedrijf uit tot ’s werelds beste werkgever van 2020.
 
Ondanks de zakelijke uitdagingen vanwege Covid-19, zag Samsung de merkwaarde dit jaar met 2 procent stijgen van 61,1 miljard dollar in 2019 naar 62,3 miljard dollar in 2020. De merkwaarde van Samsung is systematisch gegroeid sinds de start van de ranglijst in 2000, toen het nog de 43e plaats bezette. Vanaf het moment dat Samsung in 2012 de top tien bereikte met een negende plek, heeft het zijn gestage klim voortgezet en bereikte het de zesde plaats in 2017 en de vijfde plaats in 2020. De stijging op de ranglijst werd ondersteund door de voortdurende introductie van innovatieve producten en implementatie van brede marketingactiviteiten overal ter wereld.
 

Bepalende factoren merkwaarde

Volgens Interbrand waren de volgende factoren bepalend voor de groei van Samsung:
- Snelle reactie op COVID-19 via wereldwijde activiteiten voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en geïntegreerde wereldwijde campagne;
- Bedrijfsbrede activiteiten gericht op duurzame ontwikkeling;
- Voortdurende introducties van innovatieve producten, waaronder Galaxy Fold, The Terrace en BESPOKE koelkast;
- Systematische investeringen in de ontwikkeling van geavanceerde technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI), 5G en Internet of Things (IoT).
 
Samsungs inspanningen voor duurzaamheid binnen het hele bedrijf hebben ook bijgedragen aan een toename van de merkwaarde. Denk hierbij aan de milieuvriendelijke verpakkingen voor Samsung-tv's en smartphonehoesjes van gerecycled materiaal.

Bureaus

Media

Marketing