Unilever verkoopt Bertolli aan Enrico-Glasbest

04-01-2021 (13:58) - Economisch

Per 4 januari 2021 neemt Enrico-Glasbest Bertolli over van Unilever. De overname betreft, naast andere merkrechten onder de Bertolli licentie, de Europese activiteiten op het gebied van Pastasauzen, Pesto en Mayonaise. De activiteiten in Olijfolie en Margarines heeft Unilever eerder al verkocht aan respectievelijk Deoleo (2008) en KKR/Upfield (2018). Het merk Bertolli is, evenals de activiteiten in de Verenigde Staten, sinds 2014 eigendom van de Japanse Mizkan Group.
 
Aleks Fiege en Jet van Koten, beiden als manager bij Unilever in het verleden nauw betrokken bij Bertolli, hebben het initiatief genomen tot deze overname. Daarin zijn zij samen opgetrokken met Enrico-Glasbest, dat als handelsbedrijf en producent een belangrijke speler is in de verkoop en distributie van met name Mediterrane levensmiddelen in de Benelux.
 
“Bertolli is een prachtig merk met een historie van meer dan 150 jaar.’ aldus Fiege en Van Koten, ‘We zien een enorme potentie om, met meer aandacht en investeringen in kwaliteit, innovatie en marketing, meer waarde te gaan creëren. In Enrico-Glasbest hebben we een ideaal huis gevonden om dit mooie merk weer tot bloei te brengen.”
 
Robin Heetkamp, Algemeen Directeur van Enrico-Glasbest stelt: “Bertolli sluit als merk naadloos aan bij de strategie en ambities van Enrico-Glasbest: het bedrijf is in de afgelopen jaren sterk gegroeid en gereed gemaakt voor een dergelijke stap voorwaarts. Ondernemerschap is terug in alle geledingen en de infrastructuur is klaar om verder op te schalen.”
 
De omzet van de groep bedraagt na overname ca. 50 miljoen euro op jaarbasis. Er wordt in de transactie geen
personeel overgenomen, en geen productielocaties. De productie van de Bertolli-producten blijft plaatsvinden bij bestaande producenten. De overname wordt financieel mogelijk gemaakt door Victus Participations, het management en Rabobank. Squarefield heeft Enrico-Glasbest geadviseerd in het overname-proces en bij de financiering.
 

Management

Na overname bestaat het management-team van Enrico-Glasbest uit Robin Heetkamp (Algemeen Directeur),
Andrea Groot Wassink (Financieel Directeur), Jet van Koten (Commercieel Directeur), Aleks Fiege (Directeur
Marketing & NPD), Peter Boer (Directeur Verkoop & Export) en Frank van Mansum (Directeur Inkoop). Om een
soepele integratie mogelijk te maken is een overgangsperiode van 6 maanden overeengekomen, waarin Unilever de verkoop en operatie voor Bertolli blijft verzorgen.

 

 


Bureaus

Media

Marketing