Verborgen kosten van online bestelde pakketjes: €749 miljoen per jaar

22-07-2019 (11:59) - Economisch

Voor iedereen die wel eens een pakketje online bestelt is het een zeer herkenbaar fenomeen: het 'we hebben u gemist'-briefje op de deurmat. Al die niet geslaagde bezorgpogingen veroorzaken behalve ergernis ook economische schade. Alleen al in ons land lopen de kosten op tot 749 miljoen per jaar.
 
Dit blijkt uit een inventarisatie van bedrijfseconoom Walther Ploos van Amstel en MYPO, leverancier van slimme pakketbrievenbussen.
 
Uitgesplitst per groep betekent het dat een onsuccesvolle eerste levering de consument €134,3 miljoen, bezorgdiensten €67,1 miljoen en webshops €548,5 miljoen per jaar kost. Aangezien de online retail vooralsnog steeds in de lift zit, is de verwachting dat deze bedragen de komende jaren alleen nog maar zullen groeien. De economische schade kan in sommige gevallen ook materieel zijn - zoals bij zoekgeraakte of beschadigde artikelen of in gevallen waarbij verzendkosten worden berekend. 

Bureaus

Media

Marketing