VVV-cadeaukaart dreigt te floppen

19-01-2018 (13:56) - Economisch

De nieuwe plastic VVV-bon is nog geen succes. Dit blijkt uit onderzoek van de NOS. Problemen met kassa's van de participerende winkels zorgen ervoor dat shoppers niet overal terechtkunnen met hun nieuwe kaart. 


hogere commissie

Doordat een aantal winkeliers de software van hun kassa's nog niet hebben aangepast of de benodigde nieuwe scanner nog niet kochten, konden klanten in fysieke winkels niet betalen met de plastic VVV Cadeaukaart. Ook zijn meerdere winkels afgehaakt na de introductie van de nieuwe kaart. De VVV rekent namelijk een hogere commissie voor de plastic kaart dan voor hun oude papieren bon: 10 procent over de totale kaartwaarde in plaats van 6 procent. Het bedrijf ontving vorig jaar nog klachten van winkeliers nadat het de provisie die zij per verzilverde bon moesten afdragen, verhoogde van 4,5 naar 6 procent. Brancheorganisatie INretail riep ondernemers toen op zich te beraden op hun samenwerking met VVV Nederland.


Problemen zijn er onder meer bij Douglas, Bruna, sportkleding- en schoenenwinkels, kookwinkels, Etos, Expert, Burgers' Zoo, Hudson's Bay en Kinepolis. Veel webwinkels accepteren de kaart wel, maar bij grotere spelers als Coolblue, bol.com en Zalando kan er niet mee worden betaald. 


AD.nl

Bureaus

Media

Marketing