Wehkamp kondigt recordgroei aan en overname Kleertjes.com in de steigers

28-07-2021 (11:23) - Economisch

De consumentenomzet van Wekamp voor het jaar 2020/2021 dat eindigdeop 4 april 2021,  is uit]gekomen op een recordhoogte van €729,5 miljoen, dat is een stijging van 22% in vergelijking met een jaar eerder.
 
Deze groei werd gedreven door de implementatie van Wehkamp’s gedifferentieerde strategie, die erop is gericht om Nederlandse gezinnen te bedienen met een assortiment van inspirerende en relevante producten van toonaangevende wereldwijde, lokale en eigen merken in de categorieën mode en de nieuwe focuscategorieën wonen, beauty en kindermode. Deze laatste categorie vormt de kern van Wehkamp’s familiepropositie.
 
Ook werd de groei gedreven door de versnelde verschuiving naar online winkelen. Daarnaast blijft Wehkamp met haar aanbod van exclusieve partners zoals HEMA en influencer Miljuschka nieuwe en bestaande klanten aantrekken naar zowel de app als website.
 
De sterke verbeteringen van de brutomarge in de afgelopen vijf jaar hebben zich voortgezet en hebben, samen met een sterke groei van de omzet, geleid tot het tweede achtereenvolgende jaar van winstgevende groei. De genormaliseerde EBITDA steeg met 247% ten opzichte van een jaar eerder tot €57,0 miljoen. De liquiditeitspositie verbeterde met €51,0 miljoen in lijn met de winstontwikkeling en resulteerde in een netto cash positie van €45,9 miljoen (boekjaar 19/20: netto schuld €5,1 miljoen).
 
Ook heeft RFS Holland Holding, de moedermaatschappij van Wehkamp heeft een voorlopige overeenkomst bereikt met de aandeelhouders van B.V. voor de overname van alle aandelen van kleertjes.com.
 
In de afgelopen 18 jaar is kleertjes.com uitgegroeid tot een van de grootste kinderkleding retailers in Nederland, waar ongeveer 400 mensen werken. kleertjes.com heeft een grote groep trouwe klanten en is de afgelopen 5 jaar flink gegroeid. Na de overname is Wehkamp van plan haar expertise in e-commercetechnologie, fulfilment en assortimentssamenstelling in te zetten om de activiteiten van kleertjes.com verder te versterken. 
 
Er worden geen gevolgen verwacht voor de werkgelegenheid als gevolg van de overname en beide bedrijfslocaties van kleertjes.com in Hilversum en 's-Heerenberg blijven operationeel. Er worden geen financiële details bekendgemaakt. De overname is onderworpen aan de gebruikelijke raadpleging van de ondernemingsraad, mededingingsrechtelijke goedkeuring en andere gebruikelijke goedkeuringen en zal naar verwachting tegen het einde van het derde kwartaal van 2021 zijn voltooid.
 

Talrijke mogelijkheden voor verdere groei

Graham Harris, CEO van Wehkamp: "We hebben Wehkamp in de afgelopen drie jaar getransformeerd door ons groeiende klantenbestand van 2,5 miljoen actieve Nederlandse klanten te bedienen met een relevanter productaanbod in een groeiend aantal categorieën. Wij hebben aanzienlijk geïnvesteerd in technologie, data science en infrastructuur om ons aanbod te onderbouwen met een steeds betere klantenservice, met onder meer een van de laatste besteltijden in de sector voor volgende dag levering met een groot assortiment dat volledig op voorraad is. We zullen blijven investeren in verdere productverbeteringen, waaronder onze merken en exclusieve partnerschappen, evenals in voortdurende verbeteringen van de klantervaring, en verwachten later dit jaar een dezelfde dag bezorgservice te lanceren. Deze investeringen liggen aan de basis van onze winstgevende groeistrategie van Wehkamp.

Wij zijn zeer verheugd om de overname van kleertjes.com aan te kondigen waarmee wij onze sterke e-commercepositie verder kunnen uitbouwen en volledig kunnen voldoen aan onze ambitie om ieder Nederlands gezin te bedienen met ons unieke, meest inspirerende en best samengestelde assortiment in mode en wonen. Onze ruime ervaring op het gebied van assortimentssamenstelling, fulfilment, toepassing van klantdata, e-commerce innovatie en logistiek en onze diepgaande relaties met onze leveranciers en unieke samenwerkingsverbanden kunnen wij volledig benutten bij Kleertjes.com.

Ondanks de versoepeling van de beperkingen en de geleidelijke terugkeer naar meer genormaliseerde verkoopomstandigheden, hebben we sterk gepresteerd in het huidige boekjaar 21/22 met opnieuw een dubbelcijferige omzetgroei in het eerste kwartaal. Met een sterke balans en netto kaspositie, een winstgevend bedrijfsmodel en een schaalbaar platform, hebben we talrijke mogelijkheden voor verdere groei en zien we de toekomst met vertrouwen tegemoet."


 


Bureaus

Media

Marketing