Ik word dit jaar belangrijk in Cannes

01-06-2015 (00:00) - Gastcolumn

Dit jaar ben ik in Cannes jurylid van de meest vage categorie van het festival: ‘Direct’. Begrijp me goed, het is een enorme eer om gevraagd te worden te jureren bij het belangrijkste reclamefestival ter wereld. Toch werd ik ietsje minder enthousiast toen ik in ‘Direct’ bleek te zitten.

Deze categorie werd in 2002 toegevoegd aan het festival en was bedoeld voor Direct Mail en Direct Response. Niets vaags aan dus. Maar als je de winnaars van de afgelopen jaren bekijkt, is die heldere omschrijving volledig losgelaten. Outdoor, stunts, promoties, alles kan zo’n beetje winnen. Ik heb niks tegen verbreding en vernieuwing, maar het is mij totaal niet duidelijk waarom sommige campagnes in deze categorie worden bekroond.
Straks mag ik daar ook iets over zeggen, dus heb ik de huidige omschrijving van de categorie eens goed gelezen. Daarin staat dat Direct Lions bedoeld zijn voor campagnes die zowel creatief als effectief zijn, een reactie oproepen en daadwerkelijk invloed hebben gehad op het gedrag van mensen. Bovendien moet het van uitzonderlijk hoog creatief niveau zijn. Kijk, daar word ik wel enthousiast van. Dit is voor mij namelijk ook exact waar een goede campagne aan moet voldoen. Ik beloof daarom dat ik alles zal doen om te zorgen dat de Direct-jury dit jaar alleen bekroont wat echt aan deze eisen voldoet. Op alle feesten langs de Boulevard zal ik dan trots verkondigen: ‘Ik ben lid van de enige écht belangrijke categorie van het festival: Direct.’

Over een paar weken is het weer tijd voor de Cannes Lions. In de maanden naar het festival toe schijnen de ambassadeurs van de Orange Lions, juryleden en andere gastschrijvers hun licht op reclame, marketing en design en vooral: wat kunnen de Nederlandse creatieven in Cannes bereiken? Ditmaal is het woord aan Bram Tervoort, creative director van Lemz en Cannes-Lions jurylid in de categorie Direct.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.