Anouk, topper van het jaar

22-05-2013 (08:32) - Kijkcijfers

Afgelopen dinsdag was het dan zover. Anouk beklom het songfestival podium met het veelbesproken nummer ‘Birds’. Na 9 jaar afwezigheid in de finale van het Songfestival moest Anouk het gaan doen bij het 57e Songfestival en ze deed het… Bijna 4,5 miljoen mensen zagen het! 
 
De halve Finale
Het Songfestival startte om 21 uur met 2,7 miljoen kijkers. Tot het moment dat Anouk opkwam, nam het aantal kijkers gestaag toe naar ruim 4,4 miljoen. Na haar optreden bleven nog steeds ruim 3 miljoen mensen kijken. Opvallend is dat de uitslag circa 43.000 kijkers meer trok dan het hoogtepunt van haar optreden. Gemiddeld keken ruim 3,7 miljoen naar het programma. Het was de meest succesvolle halve finale sinds de start in 2004. Dit jaar heeft alleen het Koningshuis hogere kijkcijfers weten te behalen. Op 30 april heeft de inhuldiging van Koning Willem Alexander om 11:03 uur 4,9 miljoen kijkers getrokken. 
 
Social Buzz
Op Twitter was de eerste halve finale van Songfestival de meest epische avond ooit. De activiteit is te vergelijken met de avond dat Beatrix haar aftreden bekend maakte. In het verleden is al gebleken dat sociale media activiteit een boost kan geven aan de kijkcijfers. Zo heeft Talpa voor TVOH onderzocht dat een toename van Twitter activiteit een toename van de kijkcijfers tot gevolg had. * Mogelijk heeft de social buzz tijdens het Songfestival ertoe geleid dat meer mensen naar de uitslag dan naar het optreden keken. Tijdens de uitslag werden er namelijk 5.000 tweets per minuut verstuurd.** 

De Finale
En zo ging het kijkcijferkanon Anouk naar de finale. Nog nooit keken er zoveel mensen. In 2004 stond Nederland voor de laatste keer in de finale, toen keken er bijna 3 miljoen mensen. Dit keer trok de finale gemiddeld bijna 4,9 miljoen kijkers. Het optreden zelf werd door maar liefst 5,8 miljoen mensen gezien. Na middernacht zaten nog steeds 5,5 miljoen mensen naar de uitslag te kijken. 
 
Terug op de kaart
Anouk heeft het Songfestival weer op de kaart gezet.  Op eigenzinnige wijze heeft zij bepaald wat volgens haar wél werkt bij het Eurovisie Songfestival. Ondanks de vele kritieken wist ze zoveel mensen aan de buis te houden, dat ze de (tv-)topper van 2013 is. Chapeau!
 
Monique Tummers, Sr. RTV Planner ZenithOptimedia 
 

 


Indien geen doelgroep vermeld, 6 jaar e.o / *Talpa/Media Injection **http://blog.coosto.nl.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.