Een zoektocht naar bijzonder talent

05-06-2013 (08:48) - Kijkcijfers

Na een mooi eerste seizoen van 'De beste singer songwriter van Nederland' in 2012 waar Douwe Bob als winnaar uit de bus kwam is sinds 20 mei het tweede seizoen van de zoektocht naar een pure en allround artiest gestart op Nederland 3. Ook in dit seizoen gaat Giel Beelen met behulp van Miss Montreal en Eric Corton op zoek naar de nieuwe, beste singer songwriter van Nederland.
 
Hoewel wij bij de gedachte aan de gemiddelde X-factor en Idols finalist niet veel verder komen dan Jim en Jamai, zo lijkt het bij “De beste singer songwriter van Nederland” wel een poel van nog niet eerder ontdekt talent. Winnaar van seizoen 1, Douwe Bob stond dit jaar al op Pinkpop en ook was het vrolijke deuntje van “Beauty and the brains” van Nielson wekenlang niet uit menig hoofd te krijgen. En dit seizoen is daar Maaike, door haar optreden waren Giel Beelen en Miss Montreal al tot tranen toe geroerd en nu staat zij met haar nummer “Dat ik je mis” op nummer 1 van de iTunes top 100. Op nummer 6 staat, hoe verrassend, ook een kandidaat van het programma, namelijk Michael Prins.
 
Behaalde het programma vorig jaar nog een gemiddelde kijkdichtheid van 1,8% op doelgroep 6 jaar en ouder, nu zit het programma na drie weken op een mooie gemiddelde kijkdichtheid van 2,8%. Ook op andere doelgroepen laat het tweede seizoen vooralsnog hogere kijkdichtheden zien ten opzichte van 2012. Zo was vorig jaar de gemiddelde kijkdichtheid op doelgroep 20-34 jaar 2,7% terwijl dit nu 3,8% is en op 20-49 jaar was de gemiddelde kijkdichtheid 2,2% en dit jaar 3,5%.
 
Dat het programma door vrouwelijke kijkers net iets beter wordt bekeken zal geen verassing zijn. Op bijvoorbeeld vrouwen 20-34 jaar behaalt het programma namelijk een gemiddelde kijkdichtheid van 4,2% ten opzichte van 3,4% op mannen 20-34 jaar.
 
Als we kijken naar de resultaten van het programma ten opzichte van de commerciële zoektochten naar talent dan scoort het programma op Nederland 3 iets minder goed. Bloed, zweet en tranen heeft op SBS6 een gemiddelde kijkdichtheid van 4,5% behaald op doelgroep 6 jaar en ouder en X-Factor op RTL4 tot nu toe 9,6%.
 
Frappant is echter wel dat het lijkt alsof de deelnemers van “De beste singer songwriter van Nederland” meer kans hebben om succesvol te zijn en ziet het er naar uit dat het daadwerkelijk blijvertjes zullen zijn. Aan de kwaliteit van de artiesten zal het in ieder geval niet liggen!
 
Suzanne Weijerman, ZenithOptimedia
 

 


Reacties

Wellicht moeten jullie dit artikel nog is herzien? X Factor is wel degelijk succesvol! En uit Idols en X Factor zijn een hoop sterren naar voren gekomen.

Marcel @ 05-07-2013 20:03 uur
Een hoop sterrren? Noem er eens een paar (buiten Jim en Jamai die reeds in het artikel zijn genoemd).
Anouk @ 09-07-2013 11:06 uur