Herdenken, bevrijden én huldigen

08-05-2013 (08:22) - Kijkcijfers

Het is een jaarlijks terugkerende discussie in de eerste week van mei. Wél of niet doorgaan met herdenken. En niet onbelangrijk; wie herdenken we dan? In ieder geval wordt er op televisie nog altijd ruimschoots aandacht aan besteed. 
 
Niet alleen aan de herdenking zelf, maar ook de talloze films en documentaires over de Tweede Wereldoorlog werden over het algemeen goed bekeken. 
 
Afgelopen vrijdag, 3 mei, trok ‘Oorlogsgeheimen’ op Nederland1 874.000 kijkers met de zoektocht naar de waarheid achter bepaalde familiegebeurtenissen. De nationale herdenking op de Dam, uitgezonden op Nederland 1 trok 3.069.000 kijkers. RTL4 zond traditioneel uit vanaf de Waalsdorpervlakte. Hetgeen 489.000 belangstellenden opleverde. Cumulatief keken 5,6 miljoen medelanders, van 6 jaar en ouder, naar de herdenking op de verschillende zenders. Na de ceremonie op de Dam keken 951.000 kijkers naar de documantaire ‘Kinderen van Birnbaum, uitgezonden op Nederland 2
Zoals ieder jaar werden er natuurlijk ook diverse oorlogsfilms uitgezonden. SBS6 zond om 20:00 uur ‘The Boy in the Striped Pyjames’ uit en trok daarmee 552.000 kijkers. Op dat zelfde tijdstip werd op RTL 7 door 318.000 kijkers ‘Der Untergang’ bekeken. Later op de zaterdagavond was op Nederland 1, de deels op waarheid beruste film ‘Haar naam was Sarah’ te zien. De pakkende film werd door 1.173.000 kijkers gezien. 
 
Ook op Z@pp, het kinderblok op Nederland 3, was er in de ochtend en middag van zowel 4 als 5 mei aandacht voor de Tweede Wereldoorlog. Op beide dagen waren er heuse marathonuitzendingen van ’13 in de Oorlog’. De  twee en een half uur durende uitzendingen trokken ondanks het mooie weer tussen de 90.000 en 212.000, voornamelijk jonge kijkers.
Een registratie van het zonovergoten bevrijdingspop in Haarlem op RTL5 stelde in de middag van 5 mei, qua kijkcijfers teleur. Mede vanwege datzelfde mooie weer stemden slechts 23.000 mensen af op de registratie.
 
 In de namiddag stonden op Nederland 2 de docu’s ‘Getekend in Westerbork’ (198.000 kijkers) gevolgd door ‘Kind in de Oorlog’ (207.000 kijkers) geprogrammeerd.  
Natuurlijk mag in deze dagen, de film ‘Soldaat van Oranje’ niet ontbreken. De klassieker trok 570.000 kijkers. Ná de film was, hoe toepasselijk, de making of te zien van de gelijknamige -must see- musical te zien. Deze trok, ondanks het late tijdstip toch nog 214.000 geïnteresseerden.
Bevrijdingsdag kan natuurlijk niet worden afgesloten zonder het traditionele Prinsengrachtconcert. Het concert trok onder toeziend van de nieuwe koning  2.306.000 kijkers. 

Ontknoping Eredivisie 
Naast de traditionele festiviteiten die  met Bevrijdingsdag gepaard gaan, was er dit jaar nog een ander feest te vieren in Amsterdam. Zo bevrijdde Ajax zich van haar directe opponenten door Willem II in het voorlaatste competitieduel met 5-0 in eigen huis te verslaan. Zodoende bleef ook dit jaar de schaal in Amsterdam. Eredivisie Live meldde dat ruim 294.000 voetballiefhebbers de wedstrijd live hebben gezien via het voetbalkanaal. De aansluitende huldiging werd gezien door 299.000 fans. Studio sport werd bekeken door ruim 2,3 miljoen mensen bekeken. Het napraten bij Studio voetbal leverde op de late avond nog eens 1 miljoen kijkers op voor de NOS.
 
De burgemeester van Amsterdam, moet zich einde dag eveneens bevrijd hebben gevoeld. De Ajaxsupporters hielden het gezellig in de stad. Laten we hopen dat de ‘oorlogen’ tussen supporter en politie dan óók definitief tot het verleden behoren. 

Jeff Groot, RTV planner ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.