RTL 5 speelt troefkaart met Bluf!

01-10-2014 (08:02) - Kijkcijfers

RTL 5 probeert het weer met drama van eigen bodem. Dit keer zetten ze hoog in op de nieuwe dramaserie 'Bluf' op de donderdagavond. In deze serie volgen we vier boezemvrienden Philip, Tje, Hein en Mark, gespeeld door respectievelijk Achmed Akkabi, Geza Weisz, cabaretier Javier Guzman en Jan Kooijman.
 
Nadat Philip een enorm geldbedrag wint tijdens een internationaal pokertoernooi veranderd het leven van de vier boezemvrienden drastisch. Niets is te gek en alles lijkt dan ook te kunnen. Vanaf dat moment staat hun leven in het teken van roem, geld en vrouwen. Zo is er dan ook een rol weggelegd voor onder andere Yolanthe Sneijder-Cabau en pokerbabe Fatima Moreira de Melo. “Bluf” geeft een soort van “Entourage” gevoel. De inmiddels gestopte Amerikaanse serie van HBO.
 
Het programma staat direct na het succesvolle “Expeditie Robinson” geprogrammeerd. Niet zo gek aangezien dat programma iedere week een mooi kijkersaantal weet te trekken (gemiddeld circa 1.272.000 personen, leeftijd 6 jaar en ouder). Het is dan ook een ideaal programma wat voor een mooi doorkijkeffect moet zorgen. “Bluf” weet ruim de helft van deze kijkers (gemiddeld 691.000 personen, leeftijd 6 jaar en ouder) in de Nederlandse huiskamers vast te houden. Kijken we naar de belangrijkste RTL 5 doelgroep 20-34 jaar dan zijn de resultaten stabiel te noemen. Waar de serie met een gemiddelde kijkdichtheid van 6,4% is gestart daar ligt de kijkdichtheid van de derde aflevering op 6,1% binnen de core doelgroep van RTL 5. De gemiddelde kijkdichtheid van “Bluf” ligt op 6,2% (circa 190.000 personen) en heeft een gemiddeld marktaandeel van 20,6%. Dit is een mooi resultaat voor een nieuwe serie.
 
De kijkdichtheden van “Bluf” liggen hoger op de vrouwelijke doelgroep. De dramaserie realiseert een gemiddelde kijkdichtheid van 8% (circa 122.000 personen) op de doelgroep vrouwen 20-34 jaar met een marktaandeel van ruim 24%. Op de mannelijke doelgroep in dezelfde leeftijdsklasse ligt dit op gemiddeld 4,5% (circa 69.000 personen) en realiseert het een marktaandeel van ruim 16%. Dit komt zeer waarschijnlijk doordat “Expeditie Robinson” een groter aantal vrouwelijke kijkers weet te trekken. Binnen de doelgroep 20-34 jaar stemmen er wekelijks gemiddeld 200.000 vrouwen op het survival programma af versus 104.000 personen in de mannelijke doelgroep binnen dezelfde leeftijdsklasse. Wat wel opvalt is dat er ten opzichte van de vrouwelijke kijkers relatief minder mannen wegzappen als “Bluf” begint. Er vindt een verval plaats van circa 33% van de mannelijke kijkers in vergelijking met circa 39% van de vrouwelijke kijkers. Ook op de doelgroep 20-49 jaar zijn de resultaten goed te noemen met een gemiddelde kijkdichtheid van 6,6% (circa 441.000 personen) en een marktaandeel van 17,3%.
 
Waar het eerder met de soap serie “Malaika” niet is gelukt, daar lijkt RTL met “Bluf” wel te slagen. Dat is goed nieuws voor RTL 5 aangezien ze hun kaarten in de toekomst op nog meer drama willen inzetten. Dit genre zal volgens RTL 5 zenderbaas Paul Cormont een vast onderdeel van de zender moeten worden om zo een bredere en meer volwassen zender te worden. Voorlopig kunnen we in ieder geval nog genieten van “Bluf”. Voor het eerste seizoen zijn in totaal tien afleveringen besteld. Mocht de serie zijn performance weten vast te houden of zien stijgen dan is de kans groot dat het een vervolg krijgt. Meer Nederlands drama kan nog wel eens zijn vruchten gaan afwerpen voor RTL 5. 
 
Robert-Jan Duk, RTV Group Director, ZenithOptimedia Nederland
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.