RTL: thumbs up of thumbs down?

12-02-2013 (08:18) - Kijkcijfers

Iedere week worden de tegenvallende kijkcijfers van SBS breed uitgemeten in de media. Maar is het wel zo fair om alleen naar SBS te kijken? Laten we de andere commerciële partij, RTL, eens onder de loep nemen. Kijken we naar de ontwikkeling van de RTL groep, dan zien we het afgelopen jaar marktaandeel rond de 25% schommelen. 
 
RTL 4 is en blijft dé boodschappers-zender van Nederland. Vanaf 2008 is het marktaandeel van RTL4 gestegen van 13% in 2008 tot 16% in 2012. En nog belangrijker, het marktaandeel  is al maanden stabiel.  Het zijn echt niet alleen “The Voice of Holland” (gemiddeld ongeveer 3 miljoen kijkers) waar andere zenders kopzorgen van krijgen. Op bijna alle avonden staan minimaal 2 goed scorende programma’s geprogrammeerd, die tussen de 1,5 en 2 miljoen kijkers trekken. Zelfs “All You Need is Love” trekt gemiddeld ruim 1,8 miljoen kijkers, of het ‘laatste’ Linda de Mol-idee “Divorce”, goed voor bijna 2 miljoen kijkers per aflevering.
RTL5 is een ander verhaal. Sinds augustus 2012 heeft de zender een nieuwe pay-off; “spannend, uitdagend en met een grappige twist! Nu lijkt het erop dat RTL5 aan het experimenten is met de programmering. Dat zien we meteen terug in de kijkcijfers. Het marktaandeel van RTL 5 is in januari teruggezakt naar 4% (6% in september 2012). Vooral de vooravond heeft het zwaar. Programma als “Beauty & The Nerd”,” Lust, Liefde of Laten Lopen” en “16 en Zwanger” trekken gemiddeld niet meer dan 40.000 kijkers (20-34 jaar) in de vooravond. RTL5 beoogt hiermee nog duidelijker te focussen op 20-34 jarigen. Of dit gaat lukken, is nu nog de vraag. Zitten jongeren nog wel op zoveel films te wachten? Of kijkt de doelgroep toch liever naar Barbie die gaat verhuizen? 
 
RTL 7 kabbelt lekker voort, ook in de core doelgroep Mannen 20-49 jaar. Het marktaandeel blijft stabiel rond de 7%. Met een gemiddelde kijkdichtheid van 7,7% (Man 20-49 jaar), blijft Voetbal International voor RTL7 een belangrijke pijler. RTL7 probeert dit succes verder uit te bouwen. Johan Derksen heeft nu een eigen programma, de 1e aflevering trok op 10 februari 364.000 kijkers. Wilfred Genee startte met RTL Sportcafé: Schaatsen scoort een stuk minder goed met 189.000 kijkers. Het is nog even afwachten of de mannen zonder elkaar ook van de buis spatten!
 
RTL8 heeft net als RTL5 een facelift ondergaan. Zo werkt de zender aan een frissere look, die meer mensen aan moet spreken. Sinds 2010 probeert RTL8 zich groter neer te zetten dan een herhalingzender. Maar vooralsnog blijft RTL8 de kleinste zender van de grote partijen. Het marktaandeel blijft steken op zo’n 1,6%.
 
Samenvattend doet RTL het als geheel bepaald niet slecht en zelfs al zijn er uitschieters naar boven en beneden, de RTL-experimenten dwingen op zijn minst respect af.
 
Indien geen doelgroep vermeld, 6 jaar e.o.
 

Monique Tummers, Sr. RTV Planner ZenithOptimedia  


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.