SBS scoort met films

20-08-2013 (16:58) - Kijkcijfers

Het was lang wachten op de meteorologische zomer dit jaar, dus bleven de kijkcijfers lekker op peil. Traditioneel begint de zomerstop op televisie nadat de laatste aflevering van GTST is geweest, enkele uitzonderingen daargelaten. Ieder jaar wordt de kijker vervolgend getrakteerd op een bom van herhalingen, zo ook dit jaar. Maar iets was er anders dit jaar. SBS moest het anders aanpakken. Zij hebben immers een moeilijk jaar achter de rug en kun je dan herhalingen uitzenden van programma’s die in eerste instantie al te weinig kijkers trokken?
SBS besloot daarom films uit te gaan zenden, heel veel films. Nu is de vraag, heeft deze tactiek effect gehad, is SBS overeind gebleven in de zomer?
 
RTL
RTL 5, 7 en 8 zonden de zomerperiode traditiegetrouw films in prime time uit. RTL 4 zond in tegenstelling tot 2012 geen enkele film prime time uit, maar beperkte zich tot het weekend en dan ook nog tot uitzenden overdag. In 2012 zond RTL4 op woensdag en op zondag prime time films uit. Gemiddeld keken er zo’n 600.000 mensen. Dit jaar heeft RTL4 gekozen voor 16 Kids and Counting op de woensdag en de herhaling van Linda’s Zomerweek (juli) en Obese (augustus). Daarmee heeft RTL4 kijkers verloren. Op woensdag keken er gemiddeld 500.000 mensen naar 16 Kids and Counting, op zondag keken gemiddeld 373.000 mensen naar Linda’s Zomerweek en 486.000 mensen keken naar Obese. 
 
SBS6
Kansen waren er dus voor SBS. SBS zendt ieder jaar films uit in de zomer, echter is er dit jaar flink door geprogrammeerd, onder andere  in de nacht. Daarmee sprong SBS in op mogelijk mooi weer en het feit dat dan mensen later in de avond televisie gaan kijken.  SBS6 zond 4 avonden per week films uit, waarvan de maandag uiteraard het beste scoorde met gemiddeld 484.000 kijkers. Ter vergelijking, in de winter trekt een maandagavondfilm ongeveer 1 miljoen kijkers, met een marktaandeel van zo’n 20%.  
Gemiddeld behaalden de films in de zomerperiode een kijkdichtheid van 2%.  De best bekeken film was Indiana Jones and the last Crusade op 29 juli. Er keken 662.000 mensen en de film had een marktaandeel van bijna 13%. Deze film is meteen de best bekeken film van de hele zomerperiode.
 
Net5
Net5 zond 5 dagen per week films uit. In tegenstelling tot 2012 werd er ook in de nacht doorgeprogrammeerd. De donderdagavond werd het best bekeken met gemiddeld cica 390.000 kijkers. De totale gemiddelde kijkdichtheid bedroeg 2,2%. Daarmee heeft Net5 haar marktaandeel in de late avond en de nacht versterkt. De best bekeken film op Net5 was Dear John met 503.000 kijkers.
 
Veronica
Ook op Veronica werden de films het beste bekeken op de donderdagavond. Aan top staat The Keeper, uitgezonden op 16 juli, met 453.000 kijkers. Nederland consumeert films, ook als deze al tig keer is uitgezonden. Dat blijkt wel uit het feit dat ook Police Academy op 18 juli nog steeds 11% marktaandeel behaald met 404.000 kijkers. 
 
SBS
Kijken we naar heel SBS dan lijkt de keuze voor het uitzenden van films goed te hebben uitgepakt. Ten opzichte van de rest van 2013 is vooral Net 5 gegroeid in marktaandeel van 3,5%* naar 4,2%** Ook de kleine zenders doen goed zaken, vooral TLC, dat stijgt van 1,3%* naar 1,9%**. RTL4 heeft een behoorlijk marktaandeel verloren, komt van 15,1% en eindigt op 11%. RTL4 heeft natuurlijk een aantal kijkcijfer knallers gemist, maar heeft dit niet goed kunnen maken met andere programma’s. De films op RTL4 scoorden vorig jaar in ieder geval beter dan de alternatieven van dit jaar. En SBS, dat is overeind gebleven, dus hun doel is bereikt.. Ik heb in ieder geval al een tip voor 2014.

Monique Tummers, Sr. RTV Planner ZenithOptimedia 
 

 


Indien geen doelgroep vermeld, 6 jaar e.o / *1-1 t/m 7-7 / **8-7 t/m 15-8.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.