Snelheid achter de Decoder

25-04-2013 (00:00) - Kijkcijfers

Langzaam aan verdwijnt alle sport  achter de decoder. Vooral liefhebbers van motorsport hebben het de laatste tijd moeilijk. Eerst werd het WRC niet meer uitgezonden, toen de moto GP niet meer op het open kanaal en nu is Sport 1 de trotse zender dat de Formule 1 live uit mag zenden.

Leuk voor Sport 1, vervelend voor Formule 1 liefhebber. Veronica heeft de sub-licentie weten te bemachtigen. Dit betekent dat we op Veronica kunnen zien: samenvattingen van 16 wedstrijden en 3 live races. Laten dit nu net de races op de continenten Noord- en Zuid Amerika zijn waardoor deze op prime time uitgezonden kunnen worden.  Het lijkt een mooie aanwinst voor Veronica om zo hun mannelijke kijker nog beter te bedienen. De vraag is of deze opzet wel gaat werken.


De uitzendingen worden om 18:00 uitgezonden in samenvattingsvorm die herhaald worden rond 24:00. Zien we met de verschuiving van RTL naar SBS een verschil in kijkcijfers? Als we de hele race vergelijken met de samenvatting die Veronica uitzendt, zeker. Dit geldt voor alle doelgroepen. Het kijken van de hele race is voor de liefhebber immers een must.


Wat we wel kunnen vergelijken zijn de samenvattingen op RTL met de samenvattingen op Veronica zodat we een beeld kunnen krijgen of het uitzenden van de Formule 1 een aanwinst is voor Veronica.  Waar de samenvattingen over geheel 2012 op RTL gemiddeld 1,4% KdH realiseerde, is deze nu op Veronica nog, na, drie races, gemiddeld 1,2% op mannen 20-49 jaar. Niet slecht als je het vergelijkt met RTL maar het marktaandeel is gemiddeld maar 5% op deze doelgroep. De mannen 35-49 jaar kijken nog iets beter met gemiddeld 1,5% kijkdichtheid. Maar zorgelijk is dat deze kijkdichtheden per race dalen. Waar de eerste race nog 3,2% KdH realiseerde op Mannen 35-49 jaar is dit de laatste race gedaald naar 1%.  Een dergelijke daling zien we bij elke doelgroep terug.
Voorheen werden er in het tijdvak vooral sitcoms uitgezonden  als “Still Standing”, “According to Jim” en “The Fresh Prince….” met gemiddeld hogere kijkdichtheden dan de Formule 1, respectievelijk gemiddeld 2,8 op M20-49 jaar en 2,3 op Mannen 35-49 jaar in het betreffende tijdvak. Het zal toch tegenvallen dat een premium programma zoals de Formule 1 het aflegt tegen herhalingen van sitcoms.
Profielmatig gezien is de Formule 1 een aanwinst voor Veronica. Het is mannelijk, snel en het heeft allure alleen is waarschijnlijk het probleem dat mensen een hele race willen zien. Wie er niet voor wil betalen, kan nog altijd uitwijken naar het Duitse RTL of het Engels BBC1 om de hele race te zien. Daarmee is het voor Veronica een moeilijke propositie om op de kunnen kapitaliseren.

Anthony Hadley, Senior RTV-Planner


Reacties

Ja ik kijk nu gewoon die zogenaamde illegale streams van sky die lekker gewoon alles maar dan ook alles uitzenden. Ben eigenlijk nog nooit zo goed bedient geworden met F1 moet ik zeggen. Fuck meer voor mannen rtl met alleen de hotdog races van dit jaar.
Fuck Bernie. Fuck RTL Fuck 7 Fuck Veronica. Deh, heb je wat.
Frans @ 26-04-2013 03:11 uur
Ach,

Ik kijk al 20 jaar. Nog nooit betaald. Je kunt nog altijd gratis kijken via BBC of RTL+. Ik heb uiteindelijk voor de laatste gekozen. Wel veel reclame maar ik kan Duits goed verstaan en ze laten erg veel zien met hun eigen cams.
Martin @ 10-08-2013 20:58 uur