TLC: een mooie toevoeging

15-05-2013 (08:34) - Kijkcijfers

Nog even en dan is TLC alweer 2 jaar te zien in de Nederlandse huiskamers, sinds afgelopen januari zelfs het gehele tijdvak. Hoe goed, of niet, gaat het eigenlijk met TLC?
 
Op facebook heeft de zender ruim 14.000 uitgesproken fans, ten opzichte van Net5 (7.500 fans) bijna het dubbele maar 24Kitchen doet het met ruim 34.00 fans toch echt wel beter. Op facebook dus een mooi gemiddelde score voor TLC.
 
Dan de kijkcijfers, met uitzondering van bepaalde exclusieve content, denk bijvoorbeeld aan het interview met Lance Armstrong, wordt de zender over het algemeen niet ingezet om een groot bereik te realiseren. De zender voegt in een televisiecampagne gericht op de vrouwelijke doelgroep, zeker wat bereik toe. Zeker nu RTL5 kijkers verliest binnen de jongere vrouwelijke doelgroep kan TLC daar van profiteren. 
 
De cijfers van de afgelopen jaren laten zien we dat er een heel mooie groei gerealiseerd is nadat de zender in het gehele tijdvak is gaan uitzenden (8 januari 2013). De gemiddelde kijkdichtheid loopt van 0,4% tot 0,5%. Dit zijn ongeveer 15.000 kijkers in de doelgroep vrouwen 20-49 jaar. Een ruime verdriedubbeling ten opzichte van de perioden dat er alleen nog ’s avonds uitgezonden werd en er gemiddeld 4.000 kijkers op TLC afstemden. 
 
Het best bekeken programma binnen de doelgroep vrouwen 20-49 jaar sinds de start op 4 juli 2011 is ‘My Big Fat Gypsy Christmas’ met gemiddeld 2,0% kijkdichtheid (66.000 kijkers). We zien dat vooral de jongere vrouwen (20-34 jaar) geïnteresseerd zijn in dit programma. Binnen deze doelgroep is de kijkdichtheid 2,7% (41.000 personen). ‘Sisterwives’ en Brides of Beverly Hills’ zijn voorbeelden van series die binnen de verschillende doelgroepen goede resultaten laten zien. 
 
Voor wie nieuwsgierig is naar het interview van Oprah Winfrey met Lance Armstrong: dat programma behaalde een kijkdichtheid van 0,8% (26.000 kijkers vr20-49 jaar) binnen de verschillende doelgroepen. Deze affaire heeft een wat mannelijker karakter, vandaar dat de kijkdichtheden binnen de mannelijke doelgroepen met 1,1% wat hoger liggen.
 
Als we na een kleine twee jaar de balans opmaken, kunnen we concluderen dat er zeker ruimte was in het Nederlandse televisielandschap voor nog een zender waarbij de focus op de vrouwelijke kijker ligt (naast Net5). Zowel in programma aanbod als campagnebereik is TLC een mooie toevoeging binnen de keuzemogelijkheden op televisie. De trouwe en loyale kijkers kunnen waarschijnlijk niet meer zonder. Goed gedaan dus, complimenten TLC! 
 
Anita Blanken, ZenithOptimedia 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.