Weer een Johnny de Mol-klapper

15-10-2013 (15:17) - Kijkcijfers

Johnny de Mol is hot. OP SBS6 met ‘Waar is de Mol’ en deze maand volgde zijn eerste programma op RTL4: SynDROOM.  De serie bestaat uit zes afleveringen en in elke aflevering staan er drie mensen centraal met een verstandelijke handicap. Johnny overvalt ze op hun werkplek of thuis en neemt ze mee op pad om een droom of wens waar te maken. De omgang van Johnny met de verstandelijk gehandicapten is uitermate sterk, hij praat met ze alsof het zijn vrienden zijn en laat ze in hun waarde. Hij maakt grapjes met ze, maar zet ze niet voor aap. 
 
Sterk format
Het is niet de eerste keer dat Johnny een soortgelijk format hanteert. Zijn eerste programma met en voor verstandelijk gehandicapten maakte hij in 2009 voor Veronica. “ Down with Johnny” bestond uit acht afleveringen waar een gemiddelde kijkdichtheid van 2,3% (322.368 aantal kijkers) op de doelgroep 13+ mee werd behaald. De meest selectieve doelgroep onder de kijkers waren vrouwen uit de leeftijdscategorie 20-34 jaar. In “Down with Johnny” verdiepte De Mol zich in mensen met een verstandelijke beperking en liep met ze mee in het dagelijks leven. 
 
In 2011 kwam hierop een vervolg met “Down with Johnny Rocks!”. Hierin maakte Mike en André binnen zeven afleveringen hun droom waar om te spelen in een rockband. Johnny had zelfs geregeld dat Mike en André op Pinkpop mochten spelen. “Down with Johnny Rocks!” behaalde een gemiddelde kijkdichtheid van 1,3% (182.208 aantal kijkers)op de doelgroep 13+. Bij dit programma was weer de doelgroep vrouw 20-34 jaar de meest selectieve doelgroep. 
 
Waar de oude afleveringen niet boven een kijkdichtheid van 4,2% (588.672 gemiddelde aantal kijkers) uit zijn gekomen heeft zijn nieuwe programma “SynDROOM” op RTL4 het nu al verder geschopt en hebben de eerste twee afleveringen een gemiddelde kijkdichtheid van 12% (1.681.920 aantal kijkers) behaald op de doelgroep 13+. De meest selectieve doelgroep is nu vrouw 20- 49. Johnny weet echter niet alleen de vrouwen te boeien:  was de gemiddelde kijkdichtheid voor “Down with Johnny” op Veronica op mannen 20-34 maar 2,8% (42.728 aantal kijkers); “SynDROOM” behaalt op deze doelgroep maar liefst een gemiddelde kijkdichtheid van 5,8% (88.508 aantal kijkers). 
 
Goede overstap?
Komt de toename in kijkers omdat Johnny de overstap naar RTL heeft gemaakt of is de opzet van dit programma beter of ligt Johnny nu iets beter in de markt? 
 
Natuurlijk is het RTL 4 kijkersaantal hoger dan bij Veronica en helemaal op het gebied van de vrouwelijke doelgroep dus daar heeft meneer de Mol al een slag mee geslagen. Ook helpt het dat kijkcijferkanonnen Geer en Goor voor “SynDROOM” staan geprogrammeerd.
 
SynDROOM heeft de eerste 10 minuten van het programma Expeditie Robinson op RTL 5 tegenover zich staan, er is duidelijk zichtbaar geweest dat bij de start van de nieuwe donderdagavond van RTL 4 de kijkcijfers bij Expeditie licht gedaald zijn. Maar dit zijn geen SynDROOM kijkers geweest is duidelijk uit een schakelanalyse. 
 
Uit de bevindingen/reacties van mensen in de sociale media zie je dat veel mensen het er mee eens zijn dat Johnny de Mol dit programma zeer goed vervult. En dat de Mol gezien wordt als een allermans vriend. Daarom is hij, zoals ik zelf ook van mening ben, de juiste persoon en kijk ik uit naar de nieuwe afleveringen op donderdag. 
 
Denise van Hartingsveldt – RTV Planner ZenithOptimedia
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.