Loyalty is er, nu de strategie nog
06-11-2013 (08:22) - Marketing
70% van de bureaus ervaart meer aandacht voor loyalty marketing in de branche. Bij 69% van de opdrachtgevers staat loyalty marketing dan ook hoog op de agenda.
Toch heeft de helft van de opdrachtgevers geen loyaliteitsstrategie geformuleerd. Daarbij vindt 59% van de marketeers het kennisniveau van loyalty marketing bij de gemiddelde marketeer onvoldoende. Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer Special: De stand van loyalty’ van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.
In deze tijden hebben veel organisaties te maken met hevige concurrentie. Meer focus op de eigen bestaande klanten om daar meer uit te halen is daarom van belang. Dit blijkt ook uit de resultaten van de DM Barometer.
Bij opdrachtgevers staat loyalty marketing dan ook hoog op de agenda (69%). 70% van de bureaus ervaart deze aandacht voor loyalty marketing in de branche en 44% ziet dit ook terug in een stijging in het aantal vragen en opdrachten die zij krijgt (bij 51% gelijk en bij 5% daling).
Juist omdat loyalty marketing bij opdrachtgevers hoog op de agenda staat, is het opvallend dat de helft geen loyaliteitsstrategie heeft geformuleerd. Zo blijkt dat bij 62% van de opdrachtgevers de uitgaven voor werving hoger zijn dan de uitgaven voor behoud. Bij 29% is dit andersom.
Toch is er een stijgende trend in de uitgaven voor behoud te zien; 47% geeft aan meer uit te geven aan behoud ten opzichte van de afgelopen jaren (bij 40% gelijk en bij 12% daling). Tevens is bij meer dan de helft van de opdrachtgevers (57%) een bepaald bedrag vastgesteld voor loyalty marketing. Het lijkt erop dat het niet lang meer kan duren voordat loyalty marketing stevig voet aan de grond krijgt bij opdrachtgevers.