ABN AMRO start inhaalslag voor gelijke kansen tophockey

29-10-2020 (16:04) - Marketing

ABN AMRO start het langetermijnprogramma De Inhaalslag voor gelijke kansen in de hockeywereld. De bank is een van de belangrijkste sponsoren in de sport en wil zo de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de hockeysport structureel aanpakken. 
 
Vrouwen in het tophockey verdienen 5 tot 10 keer minder dan mannen; meer dan 80 procent van het sponsorgeld gaat naar mannen. Vrouwen hebben minder faciliteiten tot hun beschikking en de bestuurslagen in de sport worden gedomineerd door mannen. Dit terwijl tweederde van de hockeyers vrouw is.
 

Eerlijke verdeling

In 2025 moet er op de door ABN AMRO gesponsorde clubs en toernooien een meer gelijkwaardige situatie zijn op tal van terreinen: van de spelerssalarissen en het aantal vrouwelijke trainers en coaches tot de beschikbaarheid van sportieve faciliteiten voor vrouwen. ABN AMRO streeft daarbij naar een eerlijke 50/50-verdeling tussen mannen en vrouwen binnen het hockey. 
 
Deelname aan het programma is niet vrijblijvend. Clubs die ABN AMRO als sponsor willen behouden moeten zich aan de doelen van het programma committeren. Om deze doelen te bereiken gaat de bank concrete afspraken maken met clubs als onderdeel van nieuwe sponsorcontracten. 
 

Ondersteuning, training en middelen

Het programma De Inhaalslag is beschikbaar voor de 53 hockeyclubs die ABN AMRO sponsort en bestaat uit drie onderdelen.
1. Ondersteuning zodat besturen en commissies tot een gelijkwaardige verhouding kunnen komen.
2. Trainingen en educatietrajecten om gelijke kansen te realiseren.
3. Aanbieden van middelen en materialen zodat de sport op volkomen gelijkwaardige manier beoefend kan worden.

Bureaus

Media

Economisch