AH to go populairste supermarkt voor onderweg

30-07-2020 (11:27) - Marketing

AH to go is de populairste supermarkt voor onderweg. Meer dan vier op de tien consumenten, 43 procent, kopen als ze op reis zijn eten en drinken bij deze ‘on the move shop’. Dat blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor van Multiscope.
 
De top 5 bestaat verder uit: de Kiosk op treinstations (32 procent), wegrestaurants (27 procent), shops bij tankstations (25 procent) en De Broodzaak (19 procent). De eerstvolgende on the move supermarkten volgen op flinke afstand van AH to go. Spar city/express staat op 5 procent, Jumbo City haalt 4 procent en Coop Vandaag slechts 2 procent.

Uit het onderzoek blijkt verder dat hoe jonger de consument is hoe vaker deze onderweg eten en drinken koopt. 18- tot 34-jarigen kopen vooral bij AH to go, de Kiosk en De Broodzaak. Het tegenovergestelde zien we bij de wegrestaurants. Op basis van geslacht zien we vooral verschillen bij de AH to go en wegrestaurants. Vrouwen (47 procent) consumeren vaker bij de AH to go, terwijl mannen (30 procent) dit weer vaker doen bij wegrestaurants.


Lunch en snacks

De on the move shops worden meestal bezocht voor de lunch of om te snacken. Zo bezoekt één op de drie AH to go voor de lunch (35 procent) en bijna de helft om te snacken (47 procent). De Kiosk (62 procent) en de shop op tankstations (56 procent) worden vooral bezocht voor de snacks. De Julia’s op treinstations (55 procent) en de wegrestaurants (47 procent) worden daarentegen vooral gebruikt voor het avondeten. De Broodzaak wordt vooral gebruikt voor de lunch (53 procent) en het ontbijt (15 procent).
 

Bureaus

Media

Economisch