BeFrank informeert HR-managers over millennials

27-06-2017 (09:52) - Marketing

In een speciaal belegde lunchsessie ‘Wat drijft millennials?’ heeft pensioenuitvoerder BeFrank gespard met HR-managers over de drijfveren van millennials. Belangrijkste conclusie: Bedrijven moeten zich meer verplaatsen in de belevingswereld van millennials.

 
Als bedrijven dit nalaten, dan maken ze zichzelf minder aantrekkelijk als werkgever voor de jongere generatie. Elbrich Batstra van YoungCapital is HR-manager van het jaar, zij was aanwezig bij de sessie: ‘Weten wat millennials beweegt is ontzettend belangrijk. In 2020 bestaat de helft van de werkenden in ons land uit mensen van deze generatie. In 2030 is hun aandeel op de arbeidsmarkt zelfs gestegen naar 75 procent. Het is dus wel zaak dat je een beetje in de huid kruipt van mensen die jouw bedrijf de komende jaren gaan versterken.’

werk dat bij je past
Uit onderzoek van BeFrank blijkt dat plezier in het werk de grootste drijfveer is voor deze generatie. Het is dus zaak om de werkomgeving aantrekkelijk te maken voor hen. ‘Werk dat bij je past, waar je je goed bij voelt. Voor deze generatie is dat extreem belangrijk’, vertelt Marianne de Boer, directievoorzitter van BeFrank. ‘Als millennials zich thuis voelen bij je organisatie, dan is de kans dat ze blijven ook een stuk groter.’
 
autonomie
Autonomie blijft ook bij deze generatie hoog in het vaandel staan. Volgens Batstra gaat het vooral om zelfbeschikking. Het gevoel dat je in staat bent om zelf keuzes te maken, of het nu gaat om de kleur van de bloemen bij de receptie of de knoop doorhakken bij een offertetraject. ‘Millennials willen gezien en gehoord worden. Stel ze dus in staat om hun hersencapaciteiten te gebruiken en voornamelijk zelf te laten beslissen.’ Als voorbeeld van een sector waar het volgens haar heel lastig is, noemt ze de zorg. ‘Steeds meer zorgorganisaties hebben moeite om jonge mensen aan zich te binden. Iets dat mede wordt veroorzaakt door de patronen in het werkveld. Dan gaat het om medewerkers die vastzitten aan protocollen en nauwelijks iets te zeggen hebben over de manier waarop ze hun werk uitvoeren. Dit is een dilemma voor deze sector.  
 
rijk der fabelen
Dat deze jonge generatie per definitie niet honkvast zou zijn, is volgens Batstra in ieder geval een stelling die we naar het rijk der fabelen moeten verwijzen. ‘Ze willen best trouw zijn, als je ze maar blijft prikkelen en continu nieuwe dingen voorschotelt zodat ze zich kunnen ontwikkelen.’

Bureaus

Media

Economisch