Bereik van minderjarigen via alcoholreclame op televisie is spectaculair gedaald

03-12-2021 (10:53) - Marketing

Minderjarigen in de leeftijd van 12-17 jaar zien in vergelijking met 18 jaar geleden zo’n 83% minder alcoholreclame op televisie. Bij de leeftijdsgroep 6-11 jaar is dat zelfs gedaald met 86%. Er zijn in 2020 14 alcoholreclames op televisie geweest die door meer dan 100.000 minderjarigen bekeken zijn. Dit komt neer op 0,0003% van alle 4,5 miljoen uitgezonden commercials in 2020.
 
In opdracht van STIVA heeft bureau Featly Media onderzoek uitgevoerd naar het bereik van jongeren via alcoholcommercials op televisie. In het kader van het Nationaal Preventieakkoord is afgesproken om meer inzicht te krijgen in welke mate minderjarigen in aanraking komen met alcoholreclame via televisie. In de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is het uitgangspunt dat geen alcoholreclame mag worden uitgezonden voor, tijdens en na televisieprogramma’s waarbij het publiek voor meer dan 25% uit 18-minners bestaat. Uit de evaluatie van de RvA door Ecorys in 2020 blijkt dat dit onderdeel goed wordt nageleefd, maar dat onvoldoende bekend was wat het bereik was van 18-minners bij programma’s met relatief veel kijkers.
 
Featly Media heeft op basis van de gegevens van Stichting Kijkonderzoek (SKO) gekeken naar het bereik van 18-minners. Daarbij is als uitgangspunt gekozen de grenswaarde van 100.000 kijkers onder de 18 jaar.
Patrick Horstman (Featly Media): “Er zijn in Nederland in 2020 53 televisieprogramma’s uitgezonden die door meer dan 100.000 18-minners zijn bekeken en die na 21.00 uur zijn uitgezonden. Voor die tijd mag immers geen alcoholreclame worden uitgezonden. Voor, tijdens en na die 53 programma’s werden 14 alcoholreclames uitgezonden die door meer dan 100.000 18-minners zijn bekeken.”

Peter de Wolf (STIVA): “Er bestond enige discussie of er veel televisieprogramma’s zouden zijn waar – ondanks de bestaande regelgeving in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken – veel jongeren in aanraking zouden komen met alcoholreclame. Uit dit onderzoek van Featly Media blijkt dat er nauwelijks alcoholreclames zijn die door relatief veel jongeren worden gezien.”
 
Daarnaast kwam uit het onderzoek naar voren dat het bereik van minderjarigen via alcoholreclame op televisie spectaculair gedaald is.
 
De Wolf: ‘In de afgelopen achttien jaar, is het bereik van de groep 12 t/m 17-jarigen met 83% gedaald. Anno 2020 kregen 18-minners gemiddeld 2,6 seconden alcoholreclame op tv per dag te zien. In het perspectief van alle online en offline impressies die jongeren op een dag binnenkrijgen is dat verwaarloosbaar.”
 
STIVA realiseert zich uiteraard dat een deel van de mediaconsumptie van minderjarigen verplaatst is van televisie naar subscription video on demand (SVOD) diensten als Netflix en Disney+ en ook social media. De Wolf: “Op deze SVOD diensten wordt geen reclame uitgezonden. Daarnaast is het goede nieuws dat het bij social media veel makkelijker is om te targeten. Zo kopen adverteerders uitsluitend in op profielgroepen van 18 jaar en ouder. Ook is als gevolg van overleg tussen STIVA, internationale koepels en de grote social media platforms gerealiseerd dat de accounts van adverteerders geen 18-minners bereiken. STIVA is al sinds 2010 actief rond het thema verantwoorde alcoholmarketing op social media. We zijn nu in overleg met (managementbureaus van) influencers om ervoor te zorgen dat de naleving daar nog verder wordt verbeterd en dat zij goed op de hoogte zijn van alle regels die gelden voor samenwerkingsverbanden met alcoholmerken.”
 

Eindconclusies

• 96,2% van alle tv kijktijd werd in 2020 door volwassenen (18 jaar en ouder) geconsumeerd, 3,9% van alle tv kijktijd werd door minderjarigen (6-17 jaar) geconsumeerd. Vanaf 21:00 uur ’s avonds is deze verdeling 96,9% volwassenen en 3,1% minderjarigen.
 
• Van de 531.692 uitgezonden tv-programma’s in 2020 zijn er 532 tv-programma’s (0,1%) met een kijkdichtheid groter dan 100.000 kijkers binnen de leeftijdsgroep 6 t/m 17 jaar. Van de 532 uitgezonden tv-programma’s in 2020 zijn er 53 tvprogramma’s (0,01%) na 21:00 uur ’s avonds uitgezonden. Bij deze 53 tvprogramma’s was alcoholreclame mogelijk. Het gaat om 22 verschillende titels.
 
• In heel 2020 is in totaal 31 keer een alcoholreclame uitgezonden voor, tijdens of na de 53 tv-programma’s met meer dan 100.000 kijkers binnen de leeftijdsgroep 6 t/m 17 jaar. Van de 31 alcoholcommercials zijn 14 alcoholcommercials uitgezonden met een bereik van meer dan 100.000 kijkers binnen de leeftijdsgroep 6 t/m 17 jaar. Deze 14 alcoholcommercials zijn in totaal 385 seconden in beeld geweest.
 
• De grens van 25% verlagen naar 20% zal zorgen voor een afname van 1 tvprogramma (52 versus de huidige 53 tv-programma’s). Deze daling is beperkt omdat de huidige regels zeer effectief zijn waardoor de basis al zeer beperkt is.
 
• Het aantal uitgezonden alcoholreclame GRP’s is in 2020 versus 2002 binnen de leeftijdsgroep 6 t/m 11 jaar met 86% gedaald, binnen de leeftijdsgroep 12 t/m 17 jaar is dit een daling van 83% en binnen de leeftijdsgroep 18+ jaar is dit een daling van 66%. De afname van alcoholreclame GRP’s is in 2020 extra geaccelereerd versus de afname een jaar eerder
 
• De leeftijdsgroep 6 t/m 11 jaar kijkt dagelijks in totaal in 2020 nog 10 minuten per dag naar televisie vanaf 21:00 uur, de leeftijdsgroep 12 t/m 17 jaar nog 16 minuten. Dit gaat om totale tv kijktijd, dus programma’s en reclame gecombineerd.
 
• Het gemiddelde aantal contacten per persoon per maand met alcoholreclame is de afgelopen 19 jaar sterk gedaald. In 2020 ziet een 6 t/m 11 jarige gemiddeld nog maar 7 1,97 alcoholreclames per maand. Dat is een daling van 86%. Voor een 12 t/m 17 jarige zijn dit gemiddeld 3,44 alcoholreclames per maand (een daling van 83%) en voor een volwassene zijn dit gemiddeld 13,28 alcoholreclames per maand (een daling van 65%).
 

Bureaus

Media

Economisch