Beterboeken-oprichter Niels Meijssen gekozen tot Meest Inspirerende Ondernemer van 2020

26-02-2021 (11:57) - Marketing

Niels Meijssen van Beterboeken heeft de award voor de Meest Inspirerende Ondernemer van 2020 gewonnen. In de verkiezing, georganiseerd door De Ondernemer, kreeg de oprichter van het eerlijke hotelboekingsplatform Beterboeken de meeste stemmen. 
 

Van likes naar crowdfunding

Niels en Beterboeken waren in het voorjaar van 2020 een instant online succes. De aanleiding voor dit alles was een LinkedIn-bericht dat Niels Meijssen postte. "Een bloody shame", schreef Niels nadat een groot boekingsplatform de hand ophield bij de overheid. Bij 1.000 likes zou hij een crowdfunding starten. Het werd een viral sensatie, waarbij het bericht 2,5 miljoen keer werd bekeken en 40.000 likes opleverde. Het was de start voor het ontwikkelen van een eerlijke boekingssite samen met een team van andere enthousiaste ondernemers. Die crowdfundingcampagne kwam er en met succes. In oktober haalde het bedrijf dankzij 1524 investeerders 2 miljoen euro startkapitaal op. Niels droeg na de uitreiking de loeizware award dan ook dankbaar op aan de crowdfunders: "Dankzij al deze mensen krijgen we de mogelijkheid om daadwerkelijk een eerlijk boekingsplatform te bouwen."
 

Missie op lange termijn beschermen

Inmiddels wordt er druk gebouwd aan het platform. Naar verwachting gaat in de zomer van 2021 de eerste versie van de site live. De oprichters van Beterboeken zijn van mening dat zoveel mogelijk geld verdienen niet langer het hoogste doel voor bedrijven moet zijn. Beterboeken wil uiteraard wel winst maken, maar de missie op lange termijn staat voorop. Bedrijven beginnen met mooie idealen, maar het gaat mis wanneer grote investeerders de koers gaan bepalen. Daarom is Beterboeken anders opgericht dan een reguliere onderneming, volgens het steward-ownership principe. Missie en winst houden ze strikt gescheiden. Investeerders kunnen meeverdienen, maar niet meebeslissen. Dit beschermt Beterboeken tegen aandeelhoudersbemoeienis en vijandige overnames. De winst gebruiken ze om straks aandelen van investeerders terug te kopen, om daarna aandeelhoudervrij te zijn.
 

De achterban is alles

Beterboeken heeft vanaf het begin een snelgroeiende community als achterban. Deze groep mensen is ontzettend belangrijk voor Beterboeken. Het bedrijf ziet het platform ook echt als iets dat gedragen moet worden door deze community. Zij spelen dan ook een belangrijke rol bij de ontwikkeling ervan. Ze zijn het klankbord. Een belangrijk middel daarbij is de Beterboeken-nieuwsbrief. Abonnees worden meegenomen in het hoe en wat van het platform en worden gevraagd om input op allerlei vlakken. 

Bureaus

Media

Economisch