Bijna de helft van Nederlandse consumenten shopt online over de grens

25-09-2018 (12:18) - Marketing

Onderzoek door PayPal en Ipsos laat zien dat online aankopen in het buitenland onder Nederlandse consumenten die online actief zijn hard groeit. In de afgelopen twaalf maanden heeft 84 procent van de Nederlandse consumenten die online actief zijn, een online aankoop gedaan en bijna de helft (49 procent) daarvan winkelde online over de grens. Vorig jaar was dit percentage 37 procent.


PayPal en onderzoeksbureau Ipsos hebben de cross-border trade markt onderzocht en het vijfde jaarlijkse rapport geeft inzicht in het online koopgedrag van ruim 34.000 consumenten in 31 landen en focust op hoe cross border e-commerce zich ontwikkelt, hoe en waarom consumenten binnenlands en over de grens winkelen en hoe ze betalen voor hun aankopen.


Binnenlands versus over de grens

51 procent van de consumenten winkelt alleen bij Nederlandse webshops, 40 procent winkelt zowel in eigen land en over de grens, en negen procent winkelt enkel online over de grens. Een derde van de Nederlandse (32 procent) consumenten verwacht dat hun online besteding de komende twaalf maanden zal toenemen. Redenen hiervoor zijn 1. het gemak van online winkelen, 2. de verwachting dat de kosten voor levering goedkoper zullen worden, en 3. de groei van het aantal webshops. 


Voor de laagste prijs

Wat Nederlandse consumenten ertoe drijft om online te kopen in het buitenland zijn het goedkoopste totaalbedrag inclusief verzendkosten (35 procent), geen verzendkosten (32 procent) en een veilige methode om te betalen (30 procent).

 
Redenen om minder internationaal online te winkelen zijn het moeten betalen van invoerkosten en belastingen (26 procent), te langzame bezorging (25 procent) en de zorg dat het product niet aankomt (24 procent). Jan-Willem Roest, General Manager PayPal Benelux en Ierland: ‘’PayPal neemt deze laatste zorg weg doordat wij Aankoopbescherming bieden. Wij kunnen je dan helpen om je geld terug te krijgen als je een online besteld artikel niet hebt ontvangen. En als je een product wilt terugsturen, kun je PayPal vragen om de retourkosten te vergoeden. Consumenten kunnen daarom zorgeloos over de grens shoppen met PayPal.’’


Exotische items

De online aankopen die Nederlanders met name over de grens doen, zijn:

Verzamelobjecten, memorabilia en kunst (63 procent)
Kleren, schoenen en accessoires (58 procent)
Speelgoed en hobby-items (56 procent)
Sieraden en horloges (52 procent)
Elektronische producten zoals computers, tablets en telefoons (49 procent)

 Waar in het buitenland bijzondere verzamelobjecten en kunst populaire online aankopen zijn, bestaan de meeste binnenlandse online aankopen uit kleren en schoenen (59 procent), event tickets voor bioscoop, theater, concerten (46 procent) en bestellingen voor reizen en vervoer (46 procent). 


Producten van ver, vanaf de computer

Nederlanders halen hun producten grotendeels van ver weg. De topmarkten waar Nederlanders hun online producten vandaan halen zijn China (27 procent), Duitsland (17 procent) en de VS (11 procent). Cross-border aankopen worden het meest vanaf de computer of laptop gedaan (69 procent). Vijftien procent van de Nederlanders gebruikt een mobiel voor online shoppen over de grens.

 De dagen waarop er meer dan normaal online over de grens wordt geshopt is met Kerstmis, Black Friday en seizoenuitverkopen. 


Wereldwijde context

Wereldwijd zijn de VS, China, Engeland en Duitsland de meest populaire markten voor online aankopen door consumenten uit andere landen, maar de cross-border e-commerce markt van Japan en India groeien het hardst. Ondanks de bekende trend van groeiend gebruik van mobiel wordt net als in Nederland ook internationaal de computer en laptop het meest gebruikt voor internationale aankopen. Consumenten uit het Midden-Oosten (31 procent), Zuid-Afrika (28 procent) en Azië (32 procent) gebruiken het vaakst een mobiel om mee te winkelen. 


In het Midden-Oosten geeft 70 procent van de ondervraagde consumenten en 62 procent van de Zuid-Afrikaanse consumenten aan online internationaal te winkelen. In Ierland, Oostenrijk en Israël zegt ongeveer 80 procent van de ondervraagde kopers dat ze jaarlijks online aankopen doen bij internationale webshops. Kleding en schoenen (68 procent), consumentenelektronica (53 procent) en speelgoed (53 procent) zijn de meest populaire producten die internationaal worden gekocht.

 
De groei van e-commerce vindt ook plaats in andere landen. In landen als India, Argentinië en de Filippijnen rapporteren de ondervraagde consumenten een aanzienlijke toename van hun online uitgaven op jaarbasis, met respectievelijk 42 procent, 40 procent en 26 procent jaarlijkse groei van e-commerce in elk land.

 
Op PayPal PassPort biedt PayPal specifieke informatie over winkelgedrag, voorkeuren en uitdagingen per land.

 


Bureaus

Media

Economisch